تنسنت (Tencent)، بزرگترین شرکت که دارای بیشترین ارزش بازار در چین است، تصمیمگرفته تا به همتایان خود در سیلیکونولی بپیوندد و تمرکز خود را به سمت هوش مصنوعی سوق دهد.
این خبر در حالی منتشر می شود که درآمدهای بخش گیمینگ این غول فناوری 25 ساله افت کردهاست. بخشی که تا به امروز تقریباً یک سوم سود شرکت را بر عهده داشتهاست. بر اساس گزارشی از The Verdict، بخش گیمینگ در کشور چین طی سال 2018 سرمایهای به ارزش 16.9 میلیارد دلار را به خود جذب کرد. اما این رقم در سال 2020 به 10.3 میلیارد دلار کاهش یافت و تا پایان سال 2023 به 158 میلیون دلار رسید.
تنسنت که بازیهای محبوب جهانی PUBG: Battlegrounds و Honor of Kings را منتشر کردهاست شاهد کاهش قابل توجهی درآمد از بخش گیمینگ بود. پونی ما، مدیرعامل تنسنت، در یک گردهمایی شرکتی سالانه در چین در تاریخ 29 ژانویه، بازی را «بیزینس شاخص» این شرکت خواند اما هشدار داد که در سال گذشته با «چالشهای مهمی» مواجه شدهاند. او افزود:
«ما ضرر کردهایم و رقبای ما به تولید محصولات جدید ادامه میدهند؛ این موضوع این احساس را در ما ایجاد میکند که هیچ دستاوردی نداشتهایم.»
تنسنت با بخش هوش مصنوعی غریبه نیست
به منظور جبران این کاهش سودها تنسنت قصد دارد به تکنولوژی هوش مصنوعی بیشتر روی بیاورد و بهنظر میرسد سرمایهگذاریهای بزرگی در این بخش خواهد داشت. مدیرعامل این شرکت اذعان کرد که تنسنت در حال حاضر به عنوان رهبر صنعت در هوش مصنوعی در نظر گرفتهنمیشود، اما اضافه کرد که این شرکت چندان از رقبای خود عقب نیست. وی خاطرنشان کرد: «ما در نهایت می توانیم به پای شرکتهای درجه یک [در بخش هوش مصنوعی] برسیم.»
قابل ذکر است تنسنت در سال 2023 رقیب خود برای چتبات ChatGPT را با نام هونیوان منتشر کرد. اما اکنون، این شرکت برتر چینی قرار است در سال 2024 تمرکز اصلی خود را به روی هوش مصنوعی تغییر دهد.
منبع cointelegraph.com