اندیکاتور بولینگر باندز نشان می‌دهد که احتمالاً بیت کوین در آستانه یک نواسان قیمتی شدید است

اندیکاتور بولینگر باندز نشان می‌دهد که احتمالاً بیت کوین در آستانه یک نواسان قیمتی شدید است

در بین تحلیلگران تکنیکال، اندیکاتورهای کمی وجود دارند که به اندازه اندیکاتور بولینگر باندز (Bollinger Bands) شناخته‌شده باشد.

احتمال کاهش یا افزایش انفجاری قیمت بیت کوین

گفتنی است اندیکاتور بولینگر باندز به افتخار سازنده آن “جان بولینگر” نامگذاری شده‌است. این اندیکاتور به عنوان معیاری برای تشخیص نوسانات قیمتی و سطوح مقاومت و حمایت به کار می رود. اخیرا جان بولینگر در صفحه توییتر خود تحلیلی از شرایط فعلی بازار بیت کوین ارائه‌داده و به اختصار بیان کرد:« باندهای اندیکاتور بیت کوین در حال انقباض است.»

در توضیح این اندیکاتور به طور مختصر باید گفت بولینگر باندز متشکل از یک خط مرکزی و دو باند (کانال قیمتی) در بالا و پایین است. این باندها با توجه به پرایس اکشن، یا در حال انبساط و یا در حال انقباض‌اند. خط مرکزی میانگین متحرک است و این دو باند همواره تمایل دارند به این خط مرکزی نزدیک باشند. بنابراین اگر قیمت به سمت باند بالا حرکت کند و اصطلاحا روند صعودی به خود بگیرد و از خط مرکزی دور شود در یک نقطه که به بالاترین حد خود رسید احتمال اصلاح قیمتی به وجود می‌آید و قیمت برگشت می‌خورد. هم چنین اگر قیمت چند بار به باند بالایی نزدیک شود، نشان‌دهنده یک سطح مقاومت قوی است.

به همین ترتیب اگر قیمت به سمت باند پائین حرکت کند نشان‌دهنده کاهش قیمت است. قیمت هنگامی که به پایین‌ترین سطح برسد چون باند تمایل دارد به خط مرکزی نزدیک شود احتمال افزایش قیمت به وجود می‌آید. در صورتی که قیمت چند بار به باند پایین نزدیک شود نشان‌ می‌دهد که سطح حمایتی قوی است و در صورت شکست باند پایین، ریزش قیمتی خواهیم داشت.

پیش‌بینی نوسانات با بولینگر باندز

علاوه بر این، دور و نزدیک شدن بولینگر باندز می‌تواند برای پیش‌بینی نوسانات مفید باشد؛ باندها، یا می‌توانند از خط مرکزی دور شوند که در این حالت نوسان قیمت بیشتر می‌شود یا به خط مرکزی نزدیک شوند که در این صورت نوسان قیمتی کمتر می‌شود. هنگامی که باندها بیش از حد از یکدیگر فاصله بگیرند، قیمت‌ها احتمالا یا تثبیت می‌شوند و یا اصلاح می‌خورند. هنگامی که باندها بیش از حد به هم نزدیک شوند، تریدرها اینطور پیش‌بینی می‌کنند که بازار آماده یک نوسان انفجاری است.

و این دقیقا خبری است که جان بولینگر در توییتر خود اعلام کرده‌است. به این معنی که باندهای بالایی و پایینی این اندیکاتور در تحلیل بیت کوین به هم نزدیک شده‌اند و چنین موقعیت‌هایی معمولاً نشان‌دهنده انفجار قیمت، چه به سمت بالا و چه پایین است.

البته شایان ذکر است نباید از بولینگر باندز به تنهایی در تحلیل‌ها استفاده شود. ایرانیتال پیشنهاد می‌کند از این اندیکاتور همراه با سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

منبع: u.today

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.