روجا ایگناتوا؛ ملکه گم شده ارزهای دیجیتال یا کلاه برداری متواری؟

روجا ایگناتوا؛ ملکه گم شده ارزهای دیجیتال یا کلاه برداری متواری؟

روجا ایگناتوا (Ruja Ignatova)، یک زن فوق العاده اما در عین حال بسیار خطرناک است. او دارای دو مدرک از دانشگاه آکسفورد و کنستانس است. به چندین زبان صحبت می‌کند و روی جلد بسیاری از مجلات تجاری معتبر ظاهر شده‌است. او همچنین در کنفرانسی که توسط روزنامه اقصادی و مهم اکونومیست (The Economist) برگزار شده‌بود سخنرانی کرده‌است.

او در دنیای کریپتو با عنوان ملکه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. در پادکست ملکه گمشده ارزهای دیجیتال که جیمی بارتلت (Jamie Bartlett) درباره او ساخته‌است، افرادی که با او و سازمانش در ارتباط بودند گفته‌اند روجا همیشه شبیه یک ملکه به نظر می‌رسید. اما ملکه بودن جنبه روشن او است. در جنبه تاریکش، روجا مغز متفکر بزرگترین کلاه‌برداری تاریخ است. نام او هم اکنون در فهرست افراد تحت تعقیب یوروپل و اف بی آی است.

پروژه ارز دیجیتال وان‌کوین، بزرگترین کلاهبرداری تاریخ صنعت کریپتو

او موسس کمپانی بازاریابی شبکه‌ای و ارز دیجیتال وان‌کوین است. اکثر کاربران و اعضای این شرکت که در آن سرمایه‌گذاری می‌کردند شهروندان کشورهای محروم و یا درحال توسعه بودند و یا به دلایلی امکان سپرده‌گذاری در بانک‌ها را نداشته‌اند. تحت سیاست روجا، تمامی اعضای وان‌کوین ارتباط خوبی با هم داشته‌اند و خود را یک خوانواده می‌دانستند. در پادکست جیمی بارتلت کاربران اعتراف کردند آنها به حدی از اعتقاد به سیستم رسیده‌ بودند که حاضر بودند تمامی اموال و دارایی‌های خود را در آن سرمایه‌گذاری کنند.

اعضا متوجه شده‌بودند که به جای وان‌کوین از بیت کوین برای خرید محصولات شرکت استفاده می‌شود. وان‌کوین این این‌گونه توجیه کرد که امکان استفاده و خرید‌و‌فروش با وان‌کوین اولویت شرکت بوده است اما به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات هم اکنون به‌تعویق افتاده است. وان‌کوین در نهایت، صرافی ارز دیجیتال دیل‌شیکر (Dealshaker) را ایجاد کرد. اما حتی این موضوع هم حقیقت نداشت. پلتفرم دیل‌شیکر بیشتر شبیه به آمازون بود که برای خرید محصولات شرکت استفاده میشد. اگر خریدی انجام می‌شد، کاربر باید علاوه بر ارز دیجیتال وان کوین، یورو هم پرداخت می‌کرد. اما کلاه‌برداری به همین‌جا هم ختم نمی‌شود.

بلاکچین وان‌کوین، یک کلاه برداری دیگر

فناوری بلاکچین به گونه‌ای است که به همگان نشان می‌دهد قواعد ارزهای دیجیتال به درستی اعمال شده است. فناوری‌ بلاکچین همان چیزی است که به ما اطمینان می‌دهد تراکنش‌ها به درستی انجام می‌شود. اما مشخص شد که وان‌کوین هرگز از این فناوری استفاده نکرده‌است. در‌واقع، آن‌ها از پایگاه داده‌های متمرکزی استفاده می‌کردند که امکان تغییر در آن به صورت دستی وجود داشت. به‌عبارت‌دیگر، صرافی که آن‌ها مدعی‌اش بودند، واقعی نبود، تراکنش‌ها واقعی نبودند، ارز دیجیتال آن‌ها واقعی نبود در عین حال بلاکچینی نیز در کار نبود و در یک کلام همه‌چیز کلاه‌برداری و ساختگی بود.

چه اتفاقی برای روجا ایگناتوا افتاد؟

روجا ایگناتوا باید در سال 2017 در مراسمی در پرتغال شرکت می‌کرد، اما برخلاف منش همیشگی‌اش، در این مراسم شرکت نکرد و دیگر هرگز به طور رسمی دیده‌نشد. از آن زمان، یوروپل اعلام کرده‌است که هرکس اطلاعی از مکان او داشته‌باشد ۵ هزار یورو پاداش می‌گیرد. درمقابل، FBI وعده‌ی پاداش ١٠٠‌هزار‌دلاری داده‌است. اما هنوز هیچ اطلاعی از ملکه ارزهای دیجیتال و محل دقیق او دردسترس نیست. درباره مبلغی که نصیب او شد، آمار دقیقی وجود ندارد؛ ولی تخمین‌زده می‌شود که روجا ایگناتوا حدوداً ۴ تا ۵میلیارد دلار به‌سرقت برده‌است.

منبع phemex.com

برچسب‌ها
بیت کوین

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.