چطور در هنگام سقوط بازار منطقی برخورد کنیم؟

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هفته‌های سختی را سپری کرده‌اند و قیمت بیت کوین اکنون بیش از 18 درصد طی یک ماه گذشته کاهش یافته است. همچنین جدول‌بندی وب‌سایت کوین‌گکو (CoinGecko) از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال، یک اوج تاریخی را در 10 نوامبر نشان می‌دهد، اما از آن زمان به بعد روند کاهشی ثابتی داشته است. قیمت پایهٔ برخی از NFTها نیز نشانه‌هایی از ضعف را نشان می‌دهد.

برای تعداد واقعاً خیره کننده‌ای از تازه واردان حوزهٔ کریپتو، این روند ممکن است یک تجربهٔ کاملاً جدید باشد. طی دو سال گذشته شاهد رشد باورنکردنی برای پلتفرم‌هایی در این حوزه مانند کوین‌بیس (Coinbase) بوده‌ایم که در آن کاربران تأیید شده از 37 میلیون در بهار سال 2020 به 68 میلیون در بهار سال 2021 و سپس به 73 میلیون در تابستان همان سال افزایش یافتند. این امر نشان‌دهندهٔ این است که ده‌ها میلیون هولدر ارزهای دیجیتال هرگز یک بازار خرسی واقعی را در فضای کریپتو تجربه نکرده‌اند، چه برسد به اینکه شاهد یک “زمستان کریپتو” که بسیار بزرگتر و طولانی‌تر است باشند. با اینکه هنوز معلوم نیست کدام یکی از این حالت برای فضای کریپتو رخ داده است، اما بد نیست که تازه‌واردان این فضا آمادگی ذهنی خود را برای هر چیزی تقویت کنند.

ابتدا بیایید، دیدگاهی کلی نسبت به تاریخچهٔ قیمتی این ارز دیجیتال داشته باشیم. سقوط بیت کوین به محدودهٔ 40000 دلار برای کسی که مدتی طولانی در این فضا بوده است، شبیه یک آخرالزمان به نظر نمی‌آید؛ چرا که بیت کوین تنها یک سال پیش، در ژانویه 2021، تازه برای اولین بار به این قیمت رسید. حتی تا ماه ژوئیه همین امسال قیمت بسیار پایین‌تر از این حد رسید و برای مدت کوتاهی در زیر 30000 دلار قرار گرفت. با نگاهی کلی‌ به بازهٔ زمانی طولانی‌تر، کاهش 38 درصدی فعلی بیت‌کوین از اوج خود در ماه نوامبر، حتی در میان بزرگ‌ترین سقوط‌های این ارز دیجیتال هم قرار نمی‌گیرد: در سال 2018 بیت کوین تنها در عرض چند هفته 84 درصد سقوط کرد.

به طور خلاصه، کسانی که در لحظات پررونق خرید کرده‌اند احتمالاً در حال حاضر احساس پشیمانی می‌کنند، اما بسیاری از هولدرهای دیگر یعنی آنهایی که به دنبال نقاط ورودی خوبی برای هولد بودند هنوز هم در سود هستند. این شاید مهم‌ترین درس در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال باشد: از آنجایی که این دارایی‌ها بسیار در دسترس و قابل نقد شدن هستند، در معرض نوسانات بزرگ و سریع بر اثر احساسات قرار می‌گیرند که منجر به شکنندگی بالای آن‌ها می‌شود. در اینجا توصیهٔ همیشگی وارن بافت، حتی بیشتر از بازار بورس، صادق است: وقتی دیگران حریص هستند بترسید و زمانی که دیگران می‌ترسند، حریص باشید.

آخرین سقوط شدید در ماه جولای، زمانی که قیمت بیش از 50٪ کاهش پیدا کرد برای این ارز دیجیتال رقم خورد. اما قیمت توانست به خوبی از آن روند نزولی بازگشت کند و روند صعودی آن تا حد زیادی توسط تحولات عمدهٔ بعدی مانند پذیرش بیت کوین توسط السالوادور و توییتر قدرت و انرژی گرفت. تحولاتی مشابه می‌تواند روند فعلی را معکوس کند، اگرچه شرایط موجود نشان از چنین چیزی ندارد. مهمتر از همه اینکه، قصد فدرال رزرو ایالات متحده برای محدودتر کردن عرضهٔ پول در سال جاری، مانعی بر نقش بیت کوین به عنوان یک “حفاظ تورمی” خواهد بود و احتمالاً بودجهٔ استارت‌آپ‌ها و سایر سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را به طور گسترده‌تر محدود می‌کند.

اما آنچه به نظر می‌رسد دست نخورده باقی خواهد ماند ماهیت “دور‌ه‌ای” پذیرش ارزهای دیجیتال، علاقه به آن‌ها و بازارها است. این الگو در اکثر یک دههٔ گذشته برقرار بوده است. هر رونق بازار کریپتو جریان عظیم جدیدی از دلالان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر را جذب می‌کند، که بسیاری از آن‌ها مبهم‌ترین درک را از این فناوری و چرایی اهمیت آن دارند. بسیاری از این تازه‌واردان به دلیل “ترس از دست دادن” (FOMO) در قیمت‌های بالا ورود کرده‌اند و اکنون در ضررهای سنگین هستند. همچنین با خرید توکن‌هایی که توسط بنیان‌گذاران آن‌ها به‌عنوان “بیت‌کوین بعدی” تبلیغ می‌شوند و به نظر می‌رسد یک طرح ساختگی پیش‌پا افتاده یا کلاهبرداری باشند، فریب می‌خورند. به ویژه در چرخه فعلی، «جداسازی» میان دارایی‌های رمزنگاری تسریع شده است و شکاف بین شرط‌بندی‌های خوب و بد بسیار زیاد است. علاوه بر این، به ویژه در روند فعلی، جدایی میان ارزهای دیجیتال تسریع شده است و شکاف بین سرمایه‌گذاری‌های خوب و بد بسیار زیاد شده است.

برخی از آن‌هایی که مال‌باخته می‌شوند، مانند بسیاری از تازه‌واردان حال حاضر، چمدان خود را به اصطلاح جمع کرده و از این فضا به طور کلی بیرون می‌آیند. اما بخش بزرگی از آن‌ها باقی می‌مانند، ادامه داده و از اشتباهات خود درس می‌گیرند و در نهایت عمیق‌تر درگیر و متعهد به فضای ارزهای دیجیتال می‌شوند. آن‌ها که تازه به درک درستی رسیده‌اند، یک ارتش قوی‌تر از کاربران را تشکیل می‌دهند و دفعهٔ بعد که پرایس اکشن توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند، خوشحال می‌شوند. بدیهی است که این دوره نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد. در نهایت، به‌ویژه بیت‌کوین قیمت “مناسب” کم‌نوسان‌تری پیدا می‌کند. شاید چیزی در حدود 50000 دلار باشد و این قبلاً اتفاق افتاده است.

در سال 2022 روند ایده‌های جدید، ادغام و پذیرش (مخصوصاً توسط دولت‌ها) بدون توجه به پرایس اکشن احتمالاً بالا باقی خواهد ماند. چنین چیزی همراه با میلیون‌ها نفر از افراد جدید که با سیستم‌های کریپتو آشنا می‌شوند، از آن‌ها استفاده می‌کنند و حتی به توسعهٔ آن‌ها می‌پردازند، پایه‌ای قوی برای آغاز دور بعدی هیجان و رشد خواهد ساخت، چه این اتفاق در سه ماه آینده رخ دهد یا اینکه سه سال طول بکشد؛ چیزی که مهم است حتمی بودن آن است.

 

منبع   coindesk.com

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.