دریافت ای‌نماد برای اخذ درگاه پرداخت اجباری شد؛ کسب نماد اعتماد برای صرافی های ارز دیجیتال ممکن است؟

شاپرک با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت یار از اجباری شدن دریافت ای‌نماد برای کسب و کارهای اینترنتی خبر داده است. این موضوع هم می‌تواند نکات مثبت و هم منفی با خود به همراه داشته باشد.

شاپرک با ارسال این پیام به شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام کرده که از روز چهارشنبه سوم آذر اخذ نماد اعتماد الکترونیکی برای پذیرندگان پشتیبانی شده الزامی است. این الزام و اجبار مدت‌هاست که با مخالفت جدی فعالان صنعت پرداخت و همچنین اکوسیستم استارتاپی کشور همراه است. آنها بر این باورند که این روند کسب‌وکارها را با آسیب جدی مواجه خواهد کرد و نگران‌کننده‌تر از هر نکته دیگر کوچ به روش‌های پرداخت ناامن مثل کارت به کارت کردن است.

مصطفی نقی‌پورفر، دبیر انجمن فین‌تک با تاکید بر اینکه با وجود همه مشکلاتی که در این مدت کسب‌وکارها در جریان اجباری شدن ای‌نماد با آن روبرو شده‌اند در نهایت شاهد پافشاری بر این تصمیم نادرست هستیم، گفت: “در حال حاضر فقط و فقط ورود رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس قوه قضائیه یا وزیر صمت به این موضوع روند را تغییر خواهد داد.”

این در حالی است که صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی پیش از این هم امکان دریافت اینماد را نداشتند و به همین خاطر مرکز توسعه تجارت الکترونیک حدود سه ماه پیش و پس از انتشار خبر الزامی‌شدن ای‌نمادبرای دریافت درگاه پرداخت، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که در آن گفته شده بود کسب‌‌وکارهای فعال در حوزه‌‌های مالی جدید، مانند صرافی‌های ارز دیجیتال، که تاکنون قانون‌گذاری برای آنها انجام نشده است، می‌توانند موقتاً با ثبت اولیه و بدون اینماد درگاه پرداخت دریافت کنند. در اطلاعیه این سازمان آمده است:

“به‌منظور رفع مشکل کسب‌‌وکارهای فعال در حوزه‌‌های مالی جدید که تاکنون مقررات‌گذاری برای آن حوزه‌‌ها انجام نشده است، پس از ثبت‌‌نام اولیه در سامانه ای‌نماد صرفاً با احراز هویت و دامنه و بدون اعطای ای‌نماد، ارائه درگاه پرداخت به آنها تا زمان تعیین تکلیف حوزه‌‌های مذکور با تشخیص و تأیید بانک مرکزی انجام پذیرد.”

با توجه به اطلاعیه مرکز توسعه تجارت الکترونیک، صرافی‌های ارز دیجیتال فعلاً ملزم به داشتن ای‌نماد برای دریافت درگاه پرداخت نخواهند بود، اما لازم است دامنه خود را در سامانه ای‌نماد ثبت کنند. ضمن اینکه در پیام امروز شاپرک تنها گفته شده است که از سوم آذرماه “تعریف پذیرنده‌های جدیدِ فاقد ای‌نماد میسر نخواهد بود” و اشاره‌ای به کسب‌وکارهای بدون ای‌نماد که از قبل درگاه در اختیار داشتند، نشده است.

آنطور که انجمن فین‌تک اعلام کرده، کشور ایران میان ۱۹۰ کشور در سهولت مجوز کسب‌وکار رتبه ۱۷۸ را دارد و فعالین این حوزه معتقد هستند که ای‌نماد یکی از دلایل اصلی این رتبه پایین است. کارشناسان معتقدند این موضوع باعث بروز اتفاقاتی چون ریزش مشتریان پرداخت یارها، پیش آمدن چالش‌های زیادی برای کسب و کارهای اینستاگرامی، سخت‌تر شدن پیگیری پرداخت‌ها و رفتن به سمت کارت به کارت و همچنین افزایش کلاهبرداری و در نهایت به مانع توسعه نوآوری منجر خواهد شد. همچنین در ادامه باید منتظر ماند و دید که قانون‌گذاری‌های جدید، صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال را به چه سمت‌وسویی هدایت می‌کند.

 

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.