تکمیل سمفونی دهم بتهوون با کمک هوش مصنوعی

به رسم یاد بود 250‌امین سالگرد تولد موسیقی‌دان شهیر، لودویگ ون بتهوون، امسال در فستیوال بتهوون در شهر بُن آلمان، هدیه‌ای غافلگیر کننده در معرض عموم قرار گرفت و آن هم سمفونی دهم و ناتمام مانده او بود که با کمک هوش مصنوعی کامل شده است.

طبق گزارشات فقط چند طرح اولیهٔ موسیقی از این قطعهٔ ناتمام وجود داشت و برای افزودن نت‌های پایانی بک تیم موسیقی بین المللی و متخصصان هوش مصنوعی گردهم آمدند و به این ترتیب پروژهٔ بازسازی دهمین سمفونی بتهوون در اوایل سال 2019 با تحریک ماتیاس رودر، مدیر موسسه کارایان آغاز شد. در این پروژه از آن‌جا که نت‌های سمفونی ۱۰ کافی نبودند، هوش مصنوعی با کمک زبان ماشین آثار قبلی بتهوون را بازخوانی کرد تا بتواند روند خلاقانه تولید آن‌ها را بیاموزد.

پس از پایان کار قطعه تولید‌ شده در حضور روزنامه‌نگاران، موسیقی‌دانان و بتهوون‌شناسان پخش شد تا آنان بگویند کدام قسمت‌ها اصلی هستند و کدام بازسازی شده‌اند. هیچ کدام از حاضران نتوانست تفاوت را تشخیص دهد. شماری از منتقدان اما می‌گویند هوش مصنوعی هرگز مثل بتهوون عاشق نبوده، مست نبوده و برای اینکه بیدار بماند سرش را داخل سطل آب یخ نکرده است. با این حال سازندگان این قطعات می‌گویند این مسائل خود موسیقی و نت‌هایی را که توسط هوش مصنوعی تشخیص داده شده‌اند تغییر نمی‌دهد.

سمفونی کامل برای اولین بار در روز شنبه 9 اکتبر توسط ارکستر بتهوون بُن در این شهر اجرا شد.

 

منبع  euronews.com

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.