گزارش جدید بانک مرکزی آمریکا: ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها پنجمین تهدید جدی برای ثبات مالی ایالات متحده هستند

بانک فدرال رزرو ایالات متحده در آخرین گزارش ثبات مالی خود که روز دوشنبه منتشر شد، ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها را در میان خطرات اصلی و تهدید‌های جدی برای ثبات مالی این کشور مانند تنش‌های ایالات متحده و چین و تغییرات آب و هوایی طی 12 تا 18 ماه آینده قرار داد.

در گزارش بانک مرکزی آمریکا استیبل کوین‌ها به‌عنوان ارزهای دیجیتالی معرفی شده‌اند که در بلاکچین عرضه و معامله می‌شوند و به یک دارایی خارج از بلاکچین مانند طلا، ارزهای فیات و اوراق قرضه دولتی نسبت داده‌ شده‌اند. فدرال رزرو همچنین گفته است که ارزش بازار استیبل کوین‌ها در طول ۱۲ ماه گذشته ۵ برابر شده و در اکتبر امسال به ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده است.

موارد زیر از اصلی‌ترین دلایل نگرانی بانک مرکزی آمریکا نسبت به ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌هاست:

  • برترین استیبل کوین‌ها از نظر ارزش بازار، به مشتریان خود این قول را داده‌اند که در هر زمان قابل‌بازخرید با ارزش دلاری ثابت هستند، اما این‌طور نیست که هر توکن لزوماً به‌صورت یک‌به‌یک با معادل فیات خود پشتیبانی شده باشد. برخی از استیبل کوین‌ها به‌جای ارزهای فیات، با دسته‌ای از اوراق تجاری‌ پشتیبانی شده‌اند که ممکن است ارزش خود را به مرور زمان از دست بدهند و یا حتی لیکویید شوند. اگر این دارایی‌های پشتوانه ارزش خود را از دست بدهند، عرضه‌کنندگان استیبل کوین‌ها ممکن است قادر به پاسخگویی در برابر تقاضای مشتریان خود برای بازخرید این توکن‌ها نباشند.
  • استیبل کوین‌ها مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار پول، دارای ضعف‌های ساختاری هستند که آن‌ها را مستعد انحلال توسط سرمایه‌گذاران می‌کند؛ یعنی سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌یک‌باره حساب خود را خالی کنند.
  • در گزارش فدرال رزرو آمده است که این کاستی‌ها ممکن است به‌خاطر نبود شفافیت و استانداردهای قانونی حاکمیتی برای پشتوانه برخی از این استیبل کوین‌ها، تشدید شود.
  • استفاده احتمالی از استیبل کوین‌ها در پرداخت‌ها و ظرفیتی که این دارایی‌ها برای رشد دارند، می‌تواند خطراتی را برای سیستم‌های پرداختی و مالی ایجاد کند.

تفاوتی ندارد که آیا تهدید استیبل کوین‌ها برای ثبات مالی جدی است یا اینکه در ایجاد ترس، بی‌اعتمادی و شک، از سوی نهادهای دولتی اغراق شده است، بلکه مسئلهٔ مهم این است که خطر این ارزهای دیجیتال از نظر مقامات فدرال رزرو تا حدی جدی ارزیابی شده است که در این گزارش به‌طور جداگانه به آن اشاره کرده‌اند. با این حال می‌توان با روشی قانع‌کننده این‌طور استدلال کرد که چهار آسیب‌ نسبت‌داده‌شده به استییل کوین‌ها، بیشتر ارزهای فیات را هم در بر می‌گیرد و دلار آمریکا هم یکی از آن‌ها است. این موضوع خصوصاً زمانی ثابت می‌شود که آسیب‌های یاد‌شده در چهارچوب سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی دولت آمریکا در چند سال اخیر مورد بررسی قرار گیرند.

 

منبع  u.today

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.