چینالیسیس از یک کاوشگر بلاک برای ردیابی IP کاربران و کمک به اجرای قانون استفاده می‌کند

چینالیسیس (Chainalysis) بزرگترین شرکت تحلیل داده در حوزهٔ بلاکچین که با نهادهای امنیتی و حقوقی آمریکا همکاری می‌کند، اخیراً مشخص شده که از یک کاوشگر بلاک به‌عنوان ابزاری برای دریافت اطلاعات مربوط به آی‌پی کاربران و کمک به نهادهای قانونی استفاده می‌کند.

اطلاعات مربوط به این خبر ظاهراً از طریق اسناد پنهان تیم دارک وب پلیس امنیت اطلاعات ایتالیا به دست آمده است و نشان می‌دهد که چینالیسیس از سرویس والت ‌اکسپلورر (Walletwxplorer.com) برای جمع‌آوری اطلاعاتی در ارتباط با آی‌پی کاربران بهره می‌برد.

در بخشی از اسناد ترجمه شدهٔ ایتالیایی آمده است: “با استفاده از این مجموعه داده‌ها، می‌توانیم به مراجع قضایی اطلاعات مفیدی در مورد آی‌پی‌های مرتبط با یک آدرس ارز دیجیتال ارائه کنیم. همچنین می‌توانیم هر آدرسی که بخواهیم را در گذشته بررسی کنیم تا دیگر آدرس‌های بیت کوین او را هم پیدا کنیم.”

با وجود این که چینالیسیس هیچ صحبتی از والت اکسپلورر نکرده است اما در پایین وب‌سایت والت اکسپلورر، تبلیغی از چینالیسیس به چشم می‌خورد که این اشاره به حضور چینالیسیس از ابتدای سال ۲۰۱۶ در این وب‌سایت دارد.

این اسناد همچنین نشان می دهد که چینالیسیس ادعا کرده که می‌تواند تراکنش‌های شبکه مونرو ((XMR، که بسیاری معتقدند ارز دیجیتالی با بیشترین حد از حفظ حریم خصوصی است، را ردیابی کند.

در این اسناد آمده است: “از مواردی که چینالیسیس با همکاری مقامات قضایی روی آن‌ها کار کرد، ما توانستیم در تقریباً 65 درصد موارد مربوط به مونرو ، سرنخ‌های قابل استفاده ارائه دهیم.”

این در حالیست که جاستین ارنوفر، یکی از اعضای گروه کاری مونر، هشدار داد که این ادعا را زیاد جدی نگیرید و افزود عبارت سرنخ‌های قابل استفاده بسیار غیر تخصصی است و می‌تواند معنی بسیاری از موارد را داشته باشد.

روش دیگری که چینالیسیس اطلاعات کاربران ارزهای دیجیتال را ضبط می کند، اجرای نود‌هایی (Nodes) است که تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند. این کار به شرکت اجازه می‌دهد داده‌ها را از طریق کیف‌های ساده تأیید پرداخت (SPV) کاربران در اینترنت یا Clearnet که در دسترس عموم است، ثبت کند.

درآخر، این داستان نقشهٔ راه چینالیسیس را در ردیابی تراکنش‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال برای نهادهای اجرای قانون نشان می‌دهد اما این موضوع توجیه مناسبی برای اینکه تاریخچهٔ تراکنش‌های عمومی را ردیابی کنند، نیست و برای این کار چینالیسیس باید داده‌های خود را جمع آوری کند.

 

منبع coindesk.com

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.