وام گرفتن‌ در حوزه دیفای

وام دادن و وام گرفتن چه در حوزهٔ امور مالی سنتی و چه در حوزه ارزهای دیجیتال، شامل فراهم‌ کردن دارایی‌های پولی (اعم از ارزهای دیجیتال یا پول فیات) از سوی یک‌ طرف برای طرفی دیگر، در ازای دریافت سود و درآمد ثابت است.

وام گرفتن از دیرباز وجود داشته و یکی از جنبه های اصلی هر سیستم مالی به حساب می‌آید. موضوعی است که علاقه‌مندان مختص به خود را دارد. افرادی هستند که حتی برای تأمین مخارج روزمره خود از وام استفاده می‌کنند. افرادی را ‌دیده‌ایم که برای گرفتن وام از هر موسسه و سازمانی اقدام کرده‌اند بدون آنکه دلیل روشنی برای آن داشته باشند. وام گرفتن از بانک با وام گرفتن از دیفای یا وام گرفتن از صرافی تفاوت‌هایی دارد. امروزه دیفای از اجزای اصلی ارزهای دیجیتال است. یکی از محبوب ترین خدمات دیفای، پلتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال است.

در حوزه ارزهای دیجیتال، وام‌ دادن و وام گرفتن را می‌توان به دو روش اصلی انجام داد:

  • از طریق مؤسسه‌های مالی متمرکزی مانند بلاک‌فای (BlockFi) و سلسیوس (Celsius)
  • با استفاده از پروتکل‌های غیرمتمرکزی مانند کامپاند (finance)، آوی (Aave.com) و میکر دائو (Makerdao.com)

برای دریافت وام در پروتکل‌های غیرمتمرکز فقط کافی است یک کیف پول متامسک (Metamask) روی مرورگر کامپیوتر خود نصب کنید، مقداری اتریوم یا تتر یا دارایی دیگر برای وثیقه در آن داشته باشید و به وب‌سایت یکی از پلتفرم‌های بالا مراجعه کنید. پس از بررسی میزان سود و وثیقه موردنیاز خیلی راحت می‌توانید با ارائه وثیقه، وام دریافت کنید. البته این کار ریسک‌هایی هم دارد که ادامه می‌خوانید.

در حوزه دیفای وام دهی و دریافت وام با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام می گیرد و مبلغ وام، سود و وثیقه و سایر هزینه ها با ارزهای دیجیتال پرداخت می شوند. بر خلاف وام دهی در بانکداری سنتی برای دریافت وام در دیفای نیازی به شخص ضامن نیست و بدون نیاز به شخص ثالث می‌توانید وام دریافت کنید. در دیفای هر شخصی می تواند یک وام دهنده باشد و ارزهای دیجیتال خود را به صورت وام در اختیار دیگران قرار دهد و سود کسب کند. این سیستم وام دهی از شفافیت بالایی برخوردار است و کاربران می توانند به صورت P2P با یکدیگر در ارتباط باشند.

مزایای دریافت وام دیفای

بدون محدودیت: در سیستم های مالی سنتی برای اعطای وام ابتدا تاریخچه ای از تراکنش ها و سوابق مالی فرد تهیه می‌شود و با توجه به آن مشخص می‌شود که شخص صلاحیت دریافت وام را دارد یا خیر. همچنین مبلغ وام بستگی به موجودی حساب کاربران دارد. اما در دیفای به این صورت نیست و افراد می‌توانند بدون نیاز به ارائه سوابق تراکنش‌ها هر مبلغ وامی که لازم دارند با توجه به وثیقه پرداختی را دریافت نمایند.

بدون مالیات: ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند و تراکنش‌هایی که به وسیله این ارزها صورت می‌گیرد در هیچ نهاد نظارتی ثبت نمی‌شود و مشمول قوانین مالیاتی نیستند. دریافت وام در دیفای هیچگونه مالیاتی ندارد و برخلاف سیستم های بانکداری سنتی وام گیرنده هیچ مالیاتی پرداخت نخواهد کرد.

فعالیت برون مرزی: ارزهای دیجیتال در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند و افراد می‌توانند از هر نقطه از جهان در دیفای وام بگیرند و محدودیت مرزی وجود ندارد.

عدم نیاز به ذکر دلیل: دریافت وام دیفای نیازی به ارائه دلیل یا هدف خاصی ندارد و کاربر هر زمان که بخواهد می‌تواند وام بگیرد و لازم نیست کاربر علت خاصی را برای گرفتن وام مشخص نماید در حالی که در اکثر سیستم های بانکداری سنتی این گونه نیست.

خطرات دریافت وام در دیفای

همانطور که اشاره کردیم دریافت وام در دیفای مزایای بسیاری دارد اما خطرات و ریسک‌هایی را نیز به همراه دارد که باعث می‌شود افراد از دریافت آن خودداری کنند. خطراتی مانند افزایش نرخ بهره وام گیرنده در بازه زمانی کوتاه یا نابود شدن وثیقه به دلیل کاهش قیمت شدید می‌توانند از تهدیدات دریافت وام محسوب شوند.

البته لازم به ذکر است که این خطرات در مقایسه با امور مالی متمرکز واقعاً ناچیز است. با این حال، مانند هر فرایند مالی دیگری، حوزه دیفای نیز خالی از احتمال خطر نیست و مشکلات خاص خود را دارد. البته این مشکلات در پلتفرم‌های با نقدینگی بالا کمتر رخ می‌دهند و در صورتی که قصد گرفتن وام دارید به دنبال پلتفرم‌هایی با نقدینگی بالا باشید.

 

سخن پایانی

دیفای پتانسیل بالایی برای تغییر شکل کل سیستم مالی دارد. این حوزه، تمرکززدایی از خدمات مالی سنتی اصلی مانند پرداخت‌ها، معاملات، سرمایه گذاری‌ها، بیمه، وام دهی و وام گیری را هدف قرار داده است. وام گرفتن و وام دادن در دیفای نیز از فناوری‌های جذابی تشکیل شده که فرصت‌های گسترده‌ای را برای ایجاد انقلاب در امور مالی در سطح جهانی فراهم کرده است.

منبع

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

مطالب پر بازدید

.