مقایسه ریپل (XRP) و استلار (Stellar)

ریپل و استلار دو شرکتی هستند که ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند، و چون محبوبیت آنها مانند اتریوم یا بیت کوین نیست، ممکن است چیزهای زیادی در مورد آنها ندانید.

ریپل و استلار دارای بلاک چین‌های مشابه هستند و به همین دلیل بسیاری از افراد این دو را مقایسه می‌کنند. این دو آلت کوین هستند که بیش از 6 سال است که وجود دارند.

استلار و ریپل هر دو توسط یک شخص به نام  Jed McCaleb تأسیس شده‌اند و دراین پروژه  با رایان فاگر (Ryan Fugger)،همکاری کرد.

مقایسه

ریپل شبکه‌ای است که از توکن XRP استفاده می‌کند. این توکن در سال 2012 توسط کریس لارسن (Chris Larsen) و جد مک کالب (Jed McCaleb)، ایجاد شد.

ریپل به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا انتقال‌ها را راحت تر و بسیار سریعتر انجام دهند. به طور کلی، افرادی که از ریپل استفاده می‌کنند، می‌توانند نقل و انتقالات بین المللی را انجام دهند که در عرض چند ثانیه انجام می‌شود و کارمزد آن نیز بسیار پایین است. این به منظور جلوگیری از هرگونه چالش سیستم پرداخت فرامرزی، مانند قیمت‌های بالا، ناکارآمدی و عدم سرعت است.

این شرکت از فناوری دفتر توزیع شده استفاده می‌کند. به همین دلیل، نیازی به شخص ثالث برای امکان انتقال نیست. انتقال پول به خارج از مرزها می‌تواند به سرعت اتفاق بیفتد و برخی هزینه‌ها را کاهش دهد. علاوه بر این، XRP می‌تواند نقدینگی ایجاد کند، که برای بانک‌ها عالی است.

استلار، توسط Jed McCaleb، یکی از بنیانگذاران ریپل تأسیس شد. این شرکت در سال 2014 ایجاد شد. ارز دیجیتال آن با نام XLM یا Lumens شناخته می‌شود. درست مانند ریپل و استلار نیز، در انتقال بسیار مقرون به صرفه و سریع عمل می‌کند و دارای کدگذاری بسیار مشابهی است. از آنجا که توسط یکی از بنیانگذاران ریپل تأسیس شده است، این چندان تعجب آور نیست.

ارز دیجیتال استلار، برای افراد معمولی بیشتر در دسترس است. این چیزی است که آن را منحصر به فرد می‌کند. بر خلاف ریپل که بیشتر به سمت بانک‌ها هدایت می‌شود، استلار بیشتر بر روی افراد تمرکز دارد، به ویژه کسانی که در مناطقی از جهان زندگی می‌کنند که هنوز در حال توسعه هستند. به این ترتیب، افرادی که در مناطق نسبتاً فقیرنشین کره زمین زندگی می‌کنند، قادر به تعامل با اقتصاد جهانی خواهند بود. نه تنها این، بلکه قیمت ها نیز بالا نیستند، بنابراین انجام معاملات برای آنها آسان تر خواهد بود.

 

تبادل مستقیم ارز فیات نیز به لطف پروتکلی که استلار دنبال می‌کند امکان پذیر است.

تفاوت‌ها

یکی از بارزترین تفاوت‌های بین این دو این است که الگوریتم‌های متفاوتی دارند. نه تنها این، بلکه کوین‌های XRP تورمی هستند.همچنین، استلار به اندازه ریپل متمرکز نیست.

این دو ارز دیجیتال همچنین، بازارهای هدف متفاوتی دارند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ریپل بیشتر به سمت بانک‌ها هدایت می‌شود. در همین حال، استلار بر افراد، به ویژه افرادی از کشورهای کمتر توسعه یافته تمرکز کرده است و به افراد فرصت می‌دهد تا در سطح جهانی با بازار تعامل داشته باشند.

همچنین، استلار تیم بسیار باتجربه‌ای دارد  اما در مقایسه با ریپل بسیار کوچکتر است. آنها به اندازه رقبای خود بر بازاریابی تمرکز نمی‌کنند. از طرف دیگر، ریپل یک سازمان بسیار بزرگ است و سرمایه بیشتری به دست آورده است و در نتیجه سرمایه بیشتری تولید می‌کند.

شباهت‌ها

هر دو بر فناوری دفتر توزیع شده تکیه می‌کنند.

استخراج در هیچ یک از آنها مجاز نیست و هر دو دارای نود خصوصی هستند.

معاملات بسیار سریع و تقریباً رایگان هستند، به همین دلیل برای نقل و انتقالات و پرداخت‌های بین المللی بسیار عالی هستند.

کدام ارز دیجیتال برای شما مناسب‌تر است؟

ممکن است انتخاب بین استلار یا ریپل سخت باشد. اما تصمیم شما باید بر اساس اقدامات کوتاه مدت SEC باشد. XRP از برخی از بزرگترین صرافی‌ها حذف شده است.

بنابراین، تمرکز بر XLM شاید تصمیم بهتری باشد، حداقل برای سال 2021. استلار، به احتمال زیاد این پلتفرم را بیشتر و بیشتر توسعه می‌دهد و مشارکت‌های بیشتری در راه است پیدا کند. XLM احتمال بیشتری برای جذب سرمایه گذاری دارد.

حرف آخر

استلار و ریپل هر دو فناوری‌هایی با ارزهای دیجیتال عالی هستند. XRP و XLM در سالهای اخیر جاذبه بیشتری پیدا کرده‌اند و XRP، در مجموع سرمایه بیشتری به دست آورد. بیشتر روی بانک‌ها متمرکز است، در حالی که XLM به جای آن افراد را هدف قرار می‌دهد. اما از آنجا که در حال حاضر یک پرونده حقوقی در مورد ریپل وجود دارد، ممکن است XRP تحت تأثیر قرار گیرد؛ و این جریان، به XLM این شانس را می‌دهد که یک قدم جلوتر از XRP باشد. اگر میخواهید روی یکی از آنها سرمایهگذاری کنید، XLM ممکن است گزینۀ بهتری باشد.

اسم پروژه ریپل Ripple استلار Stellar
نماد ارز XRP XLM
تاریخ عرضه 2012 2014
هدف حل مشکل کند بودن وبالا بودن کارمزد پرداخت‌های برون مرزی تسهیل خدمات پرداخت برون مرزی برای افراد عادی
کاربرد پرداخت‌های بین‌المللی با سرعت بالا و کارمزد پایین پرداخت‌های بین‌المللی با سرعت بالا و کارمزد پایین
پروتکل اجماع اثبات درستی پروتکل اجماع ویژه استلار
قابل استخراج بودن ———— ————–
تورم تورم منفی (کارمزد تراکنش‌ها سوزانده می‌شود) تورم مثبت ( سالیانه 1 درصد)
محدودیت کوین 100 میلیارد 105 میلیارد + 1 درصد سالیانه
همکاری‌های مهم رویال بانک کانادا، بانک ملی استرالیا، دیلویتی، مانی‌گرام و…  

IBM

افراد برجستۀ تیم برد گارلیک‌هوس، دیوید شوآرتز جد مک کالب، جویس کیم
کشور مبدأ آمریکا آمریکا

 

 

منبع: stilt

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/iranital/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427