عامل Ethereum 2.0: تغییر نحوه عملکرد پروژه های DeFi

پایان سال 2020 برای جامعه رمزنگاری پایانی بسیار بزرگ بود. نه تنها یک افزایش چشمگیر قیمت در دارایی های دیجیتال وجود داشت ، بلکه احتمالاً نشان دهنده آغاز یک بازار گاونر دیگر بود وهمچنین راه اندازی Ethereum 2.0 beacon chain که مدتی است در حال توسعه است، نیز انجام شد.

به روزرسانی طولانی مدت در بلاکچین اتریوم ، شبکه را از یک مدل” اثبات کار” به یک مدل جامع “اثبات سهام” تبدیل می کند و هدف آن بهبود سرعت ، امنیت ، کاهش هزینه های معامله و رفع مشکلات مقیاس پذیری است که اتریوم را در سراسر سال 2020 عقب نگه داشته است.

Ethereum 2.0 هنوز در مراحل اولیه توسعه است (در فاز 0) ، و هنوز یک راه طولانی وجود دارد تا انتقال کامل از زنجیره قدیمی به زنجیره جدید رخ بدهد. با وجود این ، به دلیل توسعه سریع آن ، تأثیر آن در بازار از قبل احساس شده است. این امر به ویژه در فضای DeFi صدق می کند همانطور که دکتر اوکتاویوس ، یکی از بنیانگذاران پروتکل OctoFi DeFi به Cointelegraph گفت:

“اکثر مردم Eth2 و معنای آن برای کل صنعت ، به ویژه DeFi را اشتباه درک می کنند. در حالی که زنجیره های دیگر برای حل برخی از مسائل مقیاس گذاری در اتریوم با یکدیگر رقابت می کنند ، من فکر می کنم اثرات شبکه کاملاً عمیق است و اتریوم جهشی بیش از سایرین دارد. از قضا شروع اتریوم 2.0 به مردم اطمینان می دهد که اتریوم قدرت را حفظ  می کند. “

رونق DeFi

راه اندازی Ethereum 2.0 باعث نوسان قابل توجه قیمت شد. قیمت دقیقاً پس از عرضه در اول دسامبر در حدود 670 دلار به اوج خود رسید ، در حالی که طی روزهای بعد ، مطابق با بقیه altcoins ، اصلاح جزئی در قیمت صورت گرفت. اما این هیاهو بیشتر در DeFi احساس شد ، زیرا ETH 2.0 یک عنصر سرنوشت ساز در رشد ارزش کل محبوس در پروژه ها بود و طبق گفته Octavius ​​، این روند احتمالاً ادامه خواهد داشت: این اثرات احتمالا شرکت کردن در بازار DeFi را سرعت می بخشد چرا که سازندگان DeFi قادر خواهند بود محصولات خود را به ترتیب اندازه بهبود بخشند. ”

براساس داده های DeFiPulse ، ارزش کل TVL در ابتدای ماه نوامبر کمی کمتر از 10 میلیارد دلار بود و اکنون پس از اصلاح جزئی از بالاترین رقم 14.1 میلیارد دلاری خود ، اکنون در 13.4 میلیارد دلار قرار دارد.بنابراین پس از 27 نوامبر ، چند روز قبل از راه اندازی زنجیره Beacon ، رشد چشمگیری داشته است. این رشد با اعتماد جدیدی که با تلاش برای توسعه Ethereum و طول عمر DeFi صورت گرفته ، تقویت می شود.

البته ، گاو نر موجود در رمزنگاری نیز به همراه سایر عوامل ، از جمله ادغام کننده Yearn ، به این رشد قابل توجه کمک کرده است. سرمایه گذاری در صرافی غیرمتمرکز SushiSwap ،جزء موارد آخردر لیست مشارکت های ایمن شده توسطFinance  Yearn بوده است. همچنین ، انحلال ییلد فارمینگ Uniswap اتفاق افتاد ، که باعث افزایش زیاد TVL در پروتکل های دیگر مانند SushiSwap و Bancor شد. ایلیا Abugov – مشاور یک گردآورنده آماری dApp ، یعنی DappRadar – به Cointelegraph گفت که Eth2 ممکن است برای جلوگیری از بلاک چین های رقبا در فضای DeFi بسیار مهم باشد:

“زمانی که بلاکچین های رقیب واقعاً شروع به فعال سازی کنند ممکن است بسیار مهم باشد. با فعال شدن Polkadot و NEAR ، خبرهای خوب در مورد Ethereum 2.0 این است که ممکن است به لنگر انداختن پروژه ها در اکوسیستم اتریوم  کمک کند. “

اما با وجود رشد چشمگیر TVL ، حجم کل معاملات کاهش نشان داد. حجم معاملات با پشت سر گذاشتن 41 میلیارد دلار در ماه نوامبر ، در مقایسه با ماه قبل 12٪ کاهش نشان می دهد. این مورد ممکن است با تصمیم گیری کاربران در مورد عدم انتقال وجوه خود و در عوض قرار دادن آنها در Eth2 توجیه شود.

این یکی از اقدامات ضروری برای راه اندازی ETH 2.0 بود ، زیرا 16384 اعتبارسنج نیاز بود تا 32 ETH را محکم کنند که هر کدام برای راه اندازی زنجیره جدید سیگنال دهی کنند. در مجموع 288،524 ETH که در قرارداد سپرده حبس شده اند ، می توانند کاهش ماه نوامبر در حجم معاملات را به راحتی توضیح دهند.

یکی دیگر از نقاط داده حاکی از غلبه DeFi ، علاوه بر میلیارد ها سرمایه در TVL این واقعیت است که 99٪ از حجم معاملات اتریوم مربوط به پروتکل های DeFi است. این بدان معنی است که کاربران هنوز هم جذب بازده عظیم DeFi می شوند که بعید است توسط پاداش های ETH 2.0 تضعیف شود. همچنین در صورت ادامه عملکرد خوب پروژه های امیدوار کننده که در بلاکچین اجرا می شوند ، احتمالاً کاربران در طول این تغییر در Ethereum خواهند ماند. علاوه بر این ، همچنین ممکن است پیشرفت های ایجاد شده توسط به روزرسانی ، مخاطبان سازمانی را با احتیاط بیشتری به خود جلب کند.

ایراد های ETH 2.0 در DeFi          

هنگامی که Ethereum 2.0 کاملاً عملیاتی شود ، بازار DeFi احتمالاً از شبکه سریعتر و مقیاس پذیرتر بهره مند خواهد شد. با این حال ، برخی از شرکت کنندگان در صنعت معتقدند که ممکن است اشکالاتی نیز وجود داشته باشد.

حرکت به سمت یک توافق عمومی PoS بر اکوسیستم DeFi تأثیر می گذارد. استیکرهایی که ETH را در کیف پول خود دارند ، برای مشکلاتشان سود کسب خواهند کرد. با به اشتراک گذاشتن سیستم های پاداش بسیار مشابه ، این امکان وجود دارد که جبران خسارت ارائه شده توسط استیکینگ ، پاداش حاصل از ییلد فارمینگ و سایر محصولات DeFi را رقم بزند. اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا تحقق یابد ، اما پاداش با پتانسیل بالا در Eth2 ممکن است باعث ایجاد اختلاف و انگیزه کمتری برای استفاده از DeFi شود. با این حال ، راه حل های خلاقانه از جمله اوراق قرضه توکن شده ETH 2.0 برای حل این منازعه در حال توسعه است.

اعتبارسنج ها می توانند با انتقال یک توکن ایجاد شده توسط یک قرارداد هوشمند کاملاً وثیقه ای به یک بستانکار ، وجوه را در اتر اصلی قفل نشده دریافت کنند. در عوض ، قول داده می شود که هنگامی که ادغام بلاکچین اتفاق می افتد و قفل کردن به پایان می رسد ، بستانکار به طور خودکار 32 ETH اصلی به اضافه پاداش انباشته شده را دریافت می کند. دکتر اوکتاویوس در مورد چنین تحولاتی خوش بین است:

“این مفهوم از نظر نه تنها بازارهای آینده ، بلکه بازارهای پیش بینی و چگونگی استفاده از آنها برای تقویت حاکمیت پروژه نیز جالب است. […] اما من همچنین واقعاً در مورد اینکه چگونه چیزی مانند EIP 1559 بر سهام در جریان ETH تأثیر می گذارد و به آن S2F بهتری نسبت به بیت کوین می دهد، علاقه مند هستم. من فکر می کنم در مورد ارزیابی سرمایه گذاری ها یک پویایی کاملا جدید ایجاد خواهد شد ، به خصوص که پروژه های DAO و DeFi همچنان درآمدزایی خوبی دارند. ”

خطر عمده دیگری در هر دو بلاکچین قدیمی و جدید اتریوم نهفته است که هم اکنون به طور همزمان اجرا می شوند. با موفقیت در رسیدن به نقاط عطف توسعه ، برنامه ریزی شده است که انتقال کامل به زنجیره جدید در سال 2022 انجام شود ، اما بدون خطرهای قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد. پروتکل های DeFi ممکن است یک انتقال روان داشته باشند ، اما احتمال اختلالات جزئی یا حتی ضرر های فاجعه بار نیز وجود دارد. دکتر اوکتاویوس به Cointelegraph گفت: “مطمئناً می توانستیم اشکالات غیرمنتظره ای را مشاهده کنیم ، یا شاید شاهد این باشیم که نتایج Eth2 بسیار ناخوشایند باشد ، اما چیزی که مهم است این است که توسعه دهندگان تصمیم بگیرند که همچنان بر روی ساخت اتریوم کار کنند.”

چه چیزی برای اتریوم در آینده انتظار می رود

به نظر می رسد در مورد تأثیر مثبت Ethereum 2.0 اتفاق نظر وجود دارد. با این حال ، همانطور که قبلا ذکر شد ، برخی از اشکالات ممکن است رخ دهد. از خطرات فنی گرفته تا تغییر دینامیک پیرامون DeFi و نقدینگی. به گفته Abugov ، مورد آخر در آینده نزدیک احساس نخواهد شد:

“به نظر نمی رسد Ethereum 2.0 در 9 الی 12 ماه آینده تأثیر قابل توجهی بر نقدینگی داشته باشد. مقداری ETH را از بین خواهد برد ، اما تردید وجود دارد که برای تغییر اقتصاد فعلی Ethereum 1.X کافی باشد “

با یک شیفت موفقیت آمیز به Ethereum 2.0 که خطر احتمالی برای رشد DeFi را ایجاد می کند ، برخی چشم انداز بسیار مثبتی برای بازار NFT پیش بینی می کنند که از سال 2020 رشد قابل ملاحظه ای داشته است و بخشی نیست که مستقیماً با مدل اصلی Eth2 رقابت کند.

صرف نظر از پیشرفت Ethereum 2.0 ، سال 2021 با ورود به امور مالی میراث ، احتمالاً DeFi را به سطح بعدی برساند. دکتر اوکتاویوس گفت: “مصرف کنندگان به طور ناگهانی متوجه می شوند که به حساب های پس انداز بیمه شده جدید با سود 2٪ در سال دسترسی دارند که همگی از DeFi گرفته شده اند ، بدون اینکه آنها حتی این موضوع را بدانند.”

برچسب‌ها
DeFiEthereum 2.0

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.