ربات پرستار به کمک بیماران کرونایی می‌آید

با حرکت به سمت عصر رباتیک، تاکنون چندین شرکت از ربات‌های پیشرفته خود در بازار رونمایی کرده‌اند. در حالی که بخش بهداشت و درمان در این دو سال با بیماری کووید-19 به عنوان یک بحران جهانی بزرگ روبرو بوده، تولید کنندگان ربات هم به فکر افتاده‌اند تا از این فناوری برای کمک به کادر درمان استفاده کنند. در تازه‌ترین مورد، شرکت هانسون رباتیکس (Hanson robotics) که در هنگ کنگ مستقر است، یک ربات انسان‌نمای جدید به نام گریس (Grace) طراحی کرده است.

هانسون رباتیکس همان شرکتی است که پیش از این ربات انسان‌نمای سوفیا (Sophia) را تولید کرده و به شهرتی جهانی دست پیدا کرده بود. اکنون نیز مهندسان این شرکت، جدیدترین اختراع خود یعنی گریس را معرفی کرده‌اند که قرار است در این شرایط سخت کرونایی به کمک پزشکان و پرستاران بیاید.

گریس در اصل یک ربات پرستار است که مجهز به سنسورهایی از جمله دوربین حرارتی است که روی سینه او نصب شده و دمای بدن و نبض بیماران را می‌سنجد. این ربات به ویژه برای گفتگو با افراد مسنی که به دلیل ابتلا به کووید-19 قرنطینه شده‌اند، بسیار مفید بوده و می‌تواند باعث آرامش آن‌ها شود. گریس همچنین طوری برنامه‌ریزی شده که به چندین زبان از جمله انگلیسی، ماندارین و کانتونی صحبت کند. این ربات حتی می‌تواند گفتار درمانی انجام داده و نقاشی بکشد.

از نظر ظاهری، گریس لباس پرستاری به تن داشته و به آسیایی‌ها شباهت دارد. بر خلاف دیگر ربات‌های پرستار مانند ماکسی (Moxi)، گریس طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و به لطف مواد لاستیکی مخصوصی که در صورت آن استفاده شده، می‌تواند حالت‌های چهره مختلفی را از خود نشان دهد. به اعتقاد سازندگان این ربات، ظاهر شبیه به انسان باعث جلب اعتماد و مشارکت مردم می‌شود، چرا که ما به عنوان یک انسان همواره دوست داریم تعاملات رو در رو داشته باشیم.

هانسون رباتیکس قصد دارد تولید انبوه گریس را تا پایان ماه جاری میلادی آغاز کند. علاوه بر این، برنامه‌هایی برای عرضهٔ آن در بازار کشورهایی مانند هنگ کنگ، چین، ژاپن و کره در نظر گرفته شده است. هزینه این ربات در حال حاضر با هزینه یک ماشین لوکس برابر است، اما اگر استقبال خوبی از آن شود، ممکن است در سال‌های آینده کاهش قیمت داشته باشد.

 

منبع  beebom.com

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.