معرفی «Super-Fungible Token»؛ به بهانه ثبت اختراع جدید سونی برای یک توکن فوق قابل تعویض

معرفی «Super-Fungible Token»؛ به بهانه ثبت اختراع جدید سونی برای یک توکن فوق قابل تعویض

حدود ده روز پیش بود که غول گیمینگ و سازنده دستگاه‌های الکترونیکی ژاپنی یعنی سونی، یک پتنت جدید در آمریکا تحت عنوان توکن فوق قابل تعویض یا Sony’s Super-Fungible Token ثبت کرد. با اینکه چنین چیزی یک مفهوم جدید نیست اما سونی آن را به بازی‌های کامپیوتری آورده و از این طریق یک ثبت اختراع تازه انجام داده‌است.

سونی پتنت جدید خود را اینگونه معرفی می‌کند: «استفاده از “توکن فوق قابل تعویض”، آمیخته‌ای از مجموعه دارایی‌های داخل بازی، که امکان انتخاب تنها یکی از آن‌ها در هر زمان در اجرای بازی فراهم است.»

توکن فوق قابل تعویض یا SFT چیست؟

همانطور که از اسم Super-Fungible Token پیداست، در واقع به توکنی گفته‌می‌شود که هر کسی می‌تواند آن را تغییر دهد. برای اولین بار چنین چیزی توسط دو توسعه‌دهنده به نام‌های جاش چاپدلین (Josh Chapdelaine) و رایان برودریک (Ryan Broderick) از شرکت دیجیتال ووید به همراه هنرمند اینترنتی موری کلمن (Morry Kolman) ساخته‌شد. این پروژه بر روی بلاکچین الگوراند (Algorand) توسعه داده‌شد. موری کولمن تعاملی‌بودن این پروژه را جنبه اصلی سرگرم‌کننده بودن آن توصیف می‌کند.

برای توصیف بهتر یک توکن فوق قابل تعویض شاید بهتر باشد سری به وب‌سایت دیجیتال ووید در بخش سوپرفانجبل‌توکن آن بزنیم. در این صفحه هر شخصی می‌تواند از طریق الصاق لینک (URL) یک عکس، هر تصویری با فرمت‌های مختلف مثل jpg، png، gif و غیره را به نمایش بگذارد.

آنطور که وب‌سایت مدیوم می‌گوید، یک توکن فوق قابل تعویض درواقع یک توکن غیر مثلی یا همان NFT است؛ تنها با این تفاوت که به جای نمایانگری یک عکس یا گیف یا ویدیو، می‌تواند هر چیزی در آن جای بگیرد. هدف سازندگان آن برجسته‌سازی دفترکل توزیع‌شده یا همان بلاکچینی است که بر روی آن توکن فوق قابل تعویض ساخته‌می‌شود.

کاربرد Super-Fungible Token

شاید هنوز برایتان سوال باشد که دقیقاٌ کاربرد توکن فوق قابل تعویض چه چیزی می‌تواند باشد. در مرحله‌ای که چاپدلین و برودریک این پروژه را ساختند، هدف تنها سرگرمی و تعامل اعضای جامعه کریپتو بود. آن‌ها می‌گویند تماشای نتایج پروژه SFT برایمان بسیار سرگرم‌کننده بود. مردم بیش از 2800 بار در هفته اول این توکن را “تعویض” کرده‌اند. کلمن می‌گوید از دیدن اینکه مردم ربات‌هایی را برای جایگزینی خودکار تصویر در SFTساخته‌اند، واقعاٌ تحت تأثیر قرار گرفتم و به نتیجه بسیار افتخار می‌کنم.

توسعه‌دهندگان این پروژه به فکر هیچ گونه انتفاع مالی از آن نبودند و حتی با انتقاد کاربران هم روبرو شدند. با اینکه دیگر NFT پروژه Super-Fungible Token قابل خرید و فروش نیست و قرارداد آن از روی بلاکچین الگورند پاک شده‌است؛ اما کار به همینجا ختم نشده‌است. در واقع حرکت این توسعه‌دهندگان چراغ راهی برای شرکت‌های دیگر مانند سونی بوده‌است که آن را با اقتصاد و فضای گیمینگ ادغام کنند.

توکن فوق قابل تعویض سونی

همانطور که اشاره کردیم به تازگی شرکت سونی با ثبت اختراع جدیدش قرار است NFTها را به صنعت بازی‌های خود بیاورد. پتنت ثبت‌شده توسط سونی اجرای یک سیستم “توکن فوق قابل تعویض” را توصیف می‌کند که به بازیکنان یک بازی مشخص اجازه می‌دهد تا تمام دارایی‌های درون‌بازی خود را در یک NFT واحد ترکیب کنند.

این توکن‌ها برای استفاده در بازی‌های ویدئویی طراحی شده‌اند و می‌توانند در بازی‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. همچنین این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا قابل انتقال باشند.

اختراع مذکور سیستمی را توصیف می‌کند که در آن دارایی‌های بازی بر روی دستگاه الکترونیکی بازیکن ردیابی می‌شوند و متادیتای این دارایی‌ها، پایه و اساس Super-Fungible Token را تشکیل می‌دهد. این متادیتا بر روی یک دفتر کل توزیع‌شده یا بلاکچین ذخیره می‌شود که نمایانگر مجموعه‌ای از توکن‌های غیر مثلی (NFT) گروه‌بندی شده‌است. یعنی دارایی‌های درون بازی به صورت NFT ساخته می‌شوند و در یک توکن فوق قابل تعویض برای استفاده در بازی‌های ویدیویی جمع می‌شوند.

تحول در صنعت بازی‌های ویدئویی

سونی بلاکچین خاصی را برای ذخیره‌سازی متادیتا مشخص نمی‌کند، اما اتریوم را به عنوان نمونه ذکر می‌کند. این نوآوری می‌تواند به طور بالقوه نحوه استفاده و معامله دارایی‌های دیجیتال در صنعت بازی‌های ویدئویی را متحول کند و انعطاف‌پذیری و قابلیت تعامل بیشتری را ارائه دهد.

وب‌سایت بیت کوین دات‌کام می‌گوید مزایای این نوع پیاده‌سازی برابر با مزایای داشتن یک دارایی مبتنی بر NFT است. درواقع این روش امکان مالکیت واقعی مواردی را می‌دهد که «توکن فوق قابل تعویض» را تشکیل می‌دهند. همچنین معامله این دارایی‌ها در بازارهای ثانویه مجاز خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای این سیستم امکان استفاده از همان گروه از دارایی‌های به دست‌آمده یا خریداری‌شده در یک بازی، در بازی دیگر خواهد بود. به عنوان مثال، همان خشاب‌های مورد استفاده در یک بازی تیراندازی اول شخص (FPS) برای تجهیز اسلحه در یک بازی FPS متفاوت در دسترس قرار می‌گیرد. در حقیقت به کاربر این امکان را می‌دهد تا از یک گروه از دارایی‌ها (مانند جم، آواتار، سلاح یا ابزار) در بازی‌های مختلف استفاده کند.

منابع: news.bitcoin، debugger.medium، cointelegraph

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/iranital/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420