گری‌اسکیل

گری‌اسکیل چیست؟

گری‌اسکیل، یک شرکت سرمایه گذاری و مدیریت ارزهای دیجیتال در ایالات متحده است و یکی از بزرگترین خریداران بیت کوین در جهان می‌باشد.

صندوق سرمایه گذاری گری‌اسکیل (Grayscale)، یکی از زیر مجموعه‌های شرکت سرمایه گذاری دیجیتال کارنسی گروپ (Digital Currency Group) به حساب می‌آید که در سال ۲۰۱۳ آغاز به کار کرده است. این شرکت صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال را مدیریت نموده و مهمترین صندوق تابع آن در ایالات متحده گری اسکیل بیت کوین تراست نام دارد که با نماد اختصاری “GBTC” نمایش داده می‌شود.

 

تاریخچه

گری‌اسکیل (Grayscale) در سال ۲۰۱۳ توسط بری سیلبرت (Barry Silbert) تاسیس شد و در سال ۲۰۱۷ توانست بیش از ۲۰۸ میلیون دلار دارایی را در تراست سرمایه‌گذاری گری‌اسکیل مدیریت نماید. این شرکت تا مارس ۲۰۱۸ علاوه بر بیت کوین (Bitcoin)، صندوق تراست سرمایه‌گذاری برای اتریوم (Ethereum)، اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)، لایت کوین (Litecoin)، ریپل (XRP)، بیت کوین کش (Bitcoin Cash) و زی کش (Zcash) را نیز ایجاد کرده بود. گری اسکیل در آن زمان بیش از ۲.۱ میلیارد دلار سرمایه ارزهای دیجیتال را مدیریت می‌کرد. این شرکت سپس در ژانویه ۲۰۱۸، تراست سرمایه‌گذاری برای هورایزن (Horizen) ارز دیجیتال متمرکز بر حریم خصوصی مشابه‌ زی کش (Zcash)، را راه اندازی کرد.

نکته: گری اسکیل بیت کوین تراست (Grayscale Bitcoin Trust) بزرگترین صندوق تراست بیت کوین در جهان و اولین ابزار سرمایه‌گذاری در نوع خود است که گزارش مالی خود را به طور منظم به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ارائه می‌دهد.

 

مزایای شرکت گری‌اسکیل

افراد برای سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین در گام اول باید صرافی معتبری پیدا کنند تا از طریق آن رمز ارز BTC خود را خریداری کنند. این افراد برای نگهداری بیت کوین حتما باید یکی از انواع کیف پول‌های دیجیتال را انتخاب کرده و آن را خریداری یا نصب کنند. فرآیند انتقال بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به کیف پول، برای افراد مبتدی، کار نسبتا سختی است. هر گونه اشتباه در این مرحله می‌تواند به نابودی سرمایه افراد منجر می‌شود. نگهداری از کلید خصوصی به صورت ایمن، یکی از دغدغه‌های مهم بیت کوینرهاست. هرگونه اشتباه در مراحل بالا می‌تواند باعث نابودی سرمایه افراد شود.

شرکت گری‌اسکیل با ارائهٔ صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین، تمام این مسائل را برطرف کرده است. در واقع افراد بدون درگیر شدن با موارد فوق، با خرید سهام صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین شرکت گری‌اسکیل، به صورت غیرمستقیم، بیت کوین خریداری می‌کنند؛ شرکت گری اسکیل با استفاده از سرمایهٔ‌ سرمایه‌گذاران خود، اقدام به خرید بیت کوین می‌کند.

به زبان ساده می‌توان گفت خرید سهام گری اسکیل بیت کوین تراست یعنی خرید بی‌دردسر و بدون دغدغهٔ بیت کوین. گری اسکیل تراست بیت کوین به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد تا بدون دغدغه ذخیره‌سازی امن و نگهداری دارایی‌های دیجیتال، در آن سرمایه‌گذاری کنند. همچنین در برخی هزینه‌های مرتبط نیز صرفه‌جویی می‌شود. این صندوق به سرمایه گذاران نهادی امکان می‌دهد تا سفارشات خرید خود را با کمترین لغزش قیمتی نسبت به مبادلات رمزارزها انجام دهند.

چرا سرمایه گذاران به جای خرید بیت کوین ، سهام GBTC را خریداری می کنند؟

اگر بیتکوین می‌خرید، شما لیستی از نگرانی‌ها را خواهید داشت:

اولاً چگونه آن را ذخیره می کنید؟ اگر کلید را گم کنید یا کیف پول بیت کوین شما هک شود، چه اتفاقی می افتد ؟

صندوقِ بیتکوین گری اسکیل به عنوان یک صندوق قابل معاملهٔ عمومی که به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) گزارش می‌دهد، این نگرانی‌ها را برای سرمایه‌گذاران از بین می‌برد.

دوماً صندوق‌های بیت کوین که به صورت عمومی معامله می‌شوند دارای مزایای مختلف مالیاتی هستند. برخی از IRA، Roth IRA و سایر کارگزارها و حساب های سرمایه‌گذاری که تخفیف مالیاتی در سرمایه گذاری بیت کوین ایجاد نمی‌کنند، برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های تجاری عمومی ارائه می‌دهند. صندوق‌های گری اسکیل برای آن سرمایه‌گذاران در ارائه بیت کوین روشی مالیات پسند فراهم میکند.

سوماً تجارتِ ارزهای دیجیتال غیر آزاد است یعنی شما نمی‌توانید (بدون استفاده از پلت‌فرم‌های سهام مشتقه ارزهای دیجیتال) بیت کوین را در برابر سهام تسلا و اپل معامله کنید؛ این موضوع اقتصادِ ارزهای دیجیتال را از اقتصادِ سنتی جدا می‌کند .با این حال، به محض اینکه بیت‌کوین را در بورس اوراق بهادار وارد کنید(البته به روش بسیار گران و محدود) سرمایه‌گذاران سنتی می‌توانند در اقتصادِ ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنند.

صندوق بیت کوین گری اسکیل یکی از چندین صندوق مورد معاملهٔ عمومی است، اگرچه گری اسکیل بزرگترین آن‌ها است.

 

GBTC در مقایسه با Bitcoin ETF

شاید بتوان گفت گری اسکیل بزرگترین شرکتی است که از عدم وجود ETF  بیت کوین یا صندوق قابل معامله در بورس سود می‌برد.

برای سرمایه گذاری در صندوق بیت کوین گری اسکیل، سهام یک صندوق را خریداری می‌کنید در حالی که با یک  ETF، شما در صندوقی سرمایه گذاری می‌کنید که مستقیماً قیمت بیت کوین را دنبال می‌کند.

صندوق قابل معاملهٔ بورسی بیت کوین در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر قانونی نیست .کمیسیون بورس آمریکا به دلیل اینکه قیمت بیت کوین قابل دستکاری است، چندین درخواست برای ETF بیت کوین را تا الان رد کرده است. در حالی که سرمایه گذاران آمریکایی منتظر ETF بیت کوین هستند ( که ممکن است SEC هرگز آن را تأیید نکند) صندوق بیت کوین بهترین انتخاب بعدی است.

 

آیا فعالیت در گری‌اسکیل برای عموم مردم امکان پذیر است؟

بله همه افراد می‌توانند صندوق سرمایه‌گذاری رمز ارزهای شرکت گری‌اسکیل را خریداری کنند. حداقل سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ۲۵,۰۰۰ دلار یا ۵۰,۰۰۰ دلار است.

اگر از طریق گری‌اسکیل رو بیت کوین سرمایه گذاری کنیم، سود بیشتری کسب می‌کنیم؟

هیچ تفاوتی ندارد. “عموما” قیمت این سهام با قیمت بیت کوین نوسان می‌کند. علت استفاده از کلمه “عموما” این است که سهام صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین شرکت گری اسکیل مانند دیگر سهام، به صورت مستقل خرید و فروش می‌شود لذا ممکن است قیمت آن دقیقا هم انداز بیت کوین پشتوانه هر برگه سهام نباشد. اما این تفاوت بسیار ناچیز است.

 

سخن پایانی

به طور کلی صندوق‌های سرمایه گذاری شرکت گری‌اسکیل (Grayscale Investment) هم مزایای ارزهای دیجیتال از جمله رشد بالا و ضد تورم بودن را دارند و هم مزایای اوراق بهادار و صندوق‌های‌ سرمایه گذاری و از این رو مشتاقان سرمایه گذاری در این صندوق‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، آنچنان‌که شرکت مادر آن، دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) از سوی مجله تایمز (TIMES) به عنوان یکی از صد شرکت تأثیرگذار در دنیا معرفی شد؛ این نشان می‌دهد تا به اینجای کار این شرکت راه درستی را در پیش گرفته و احتمال موفیقت‌ها و تأثیرگذاری آن با خرید و فروش‌‌هایش بر بازار ارزهای دیجیتال، روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

 

منبع: grayscale  decrypt   thinkadvisor   coindesk

لینک مطلب:

کپی شد

مطالب پر بازدید

.