چین قصد دارد به خارجی ها اجازه دهد تا در بازی های المپیک زمستانی در سال 2022 از یوان دیجیتال استفاده کنند

به گفته یک مقام ارشد بانک مرکزی، بانک مرکزی چین به دنبال این است که ورزشکاران و بازدید کنندگان خارجی بتوانند از ارز دیجیتال این کشور در جریان بازی های المپیک زمستانی پکن در سال 2022 استفاده کنند.

لی بو، معاون رئیس بانک مردم چین ، گفت که بازی های المپیک زمستانی آینده می تواند به اولین آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی چین یا CBDC توسط کاربران خارجی تبدیل شود.

لی روز یکشنبه در هیئت CNBC )یک شبکه تلویزیونی کابلی و ماهواره‌ای است که از زیر مجموعه‌های ان‌بی‌سی یونیورسال است) در مجمع Boao برای آسیا گفت: “برای بازیهای المپیک زمستانی پکن، ما در تلاش بودیم که [1]e-CNY را نه تنها در دسترس کاربران داخلی، بلکه همچنین در اختیار ورزشکاران بین المللی و بازدیدکنندگان قرار دهیم.” این بانک پیش از این برنامه خود را در مورد آزمایش یوان دیجیتال در این رویداد (المپیک) در آگوست سال 2020 اعلام کرده بود.

این مقام گفت که PBoC (بانک مردم چین) قصد ندارد سلطه دلار ایالات متحده را به عنوان ارز ذخیره جهانی غصب کند. لی مرتبا اشاره کرده است که تمرکز بانک مرکزی بر استفاده داخلی از یوان دیجیتال است.

“برای بین المللی شدن رنمینبی (پول چین)، ما بارها گفته ایم که این یک روند طبیعی است و هدف ما جایگزینی دلار آمریکا یا هیچ ارز بین المللی دیگری نیست. من فکر می کنم هدف ما اجازه دادن به بازار برای انتخاب کردن و تسهیل تجارت و سرمایه گذاری بین المللی است.”

با وجود تمرکز PBoC بر یوان دیجیتال داخلی، بانک مرکزی چین هنوز در حال بررسی استفاده برون مرزی از CBDC است. لی گفت “در حال حاضر، در حال کار با شرکای بین المللی خود هستیم. امیدوارم که در دراز مدت، ما یک راه حل بین مرزی نیز داشته باشیم.” در این مجمع، لی همچنین گفت که بانک مرکزی چین اکنون ارز رمزنگاری شده برتر یعنی بیت کوین (BTC) را به عنوان “گزینه جایگزین سرمایه گذاری” می داند.

چین پس از اجرای اولین آزمایش های داخلی یوان دیجیتال در سال 2020، نسخه های آزمایشی برون مرزی CBDC را با همکاری بانک های مرکزی در هنگ کنگ، تایلند و امارات متحده عربی در فوریه 2021 آغاز کرد. در تاریخ 1 آوریل، مدیر دفتر تحقیقات PBoC، وانگ شین اعلام کرد که بانک مرکزی چین اولین نسخه های آزمایشی برون مرزی یوان دیجیتال را با سازمان پول هنگ کنگ تکمیل کرد.

مقامات چینی بارها تأکید کرده اند که دولت به دنبال جایگزینی ارزهای فیات موجود از جمله دلار آمریکا با یوان دیجیتال نیست. ژو شیاوچوان، رئیس انجمن دارایی چین و مدیر سابق PBoC، در اواخر سال 2020 گفت: “ما مانند Libra (ارز دیجیتال فیسبوک) نیستیم و جاه طلبی برای جایگزینی ارزهای موجود نداریم.”

همانطور که قبلاً توسط Cointelegraph گزارش شده بود، ایالات متحده با توجه به مقام ارز ذخیره جهانی یعنی دلار آمریکا و سایر چالش های مربوط به CBDC مانند حریم خصوصی، رویکرد دقیقی نسبت به CBDC ها را در پیش گرفته است. بانک مرکزی اروپا همچنین هنوز در حال تصمیم گیری در مورد نیاز اروپا به یورو دیجیتال است و کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا انتظار دارد که ارز دیجیتال در اولین زمان تا چهار سال آینده تصویب شود.

 

[1]  رنمینبی دیجیتال. رنمینبی یکای پول رسمی کشور چین است که یکای اصلی آن هم یوان است.

 

منبع: cointelegraph

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.