چرا 21 میلیون بیت‌ کوین وجود دارد؟

چرا 21 میلیون بیت‌ کوین وجود دارد؟

چرا ساتوشی ناکاموتو تعداد مشخص 21 میلیون بیت‌ کوین را انتخاب کرده‌است؟

حداقل دو توضیح قابل قبول وجود دارد.

مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، بیت کوین با اصل عرضه محدود طراحی شد. این یعنی تعداد بیت کوین‌هایی که می‌توانند وجود داشته باشند، حد مشخصی دارد.

درمورد بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو تعیین کرده است که نهایتاً فقط 21 میلیون بیت‌ کوین از این ارز دیجیتال وجود داشته باشد. برای سایر ارزهای دیجیتال، این سقفِ عرضه به‌شکل قابل‌ملاحظه‌ای متفاوت است. این طیف از ۱۸.۹میلیون واحد برای مونرو و دش شروع می‌شود و به ۱۰۰ میلیارد واحد برای کوین‌هایی مانند ریپل و ترون می‌رسد.

ساتوشی با محدودکردن سقف عرضه و کاهش سرعت تولید بیت کوین، قصد داشت به افزایش ارزش بیت کوین در طول زمان کمک کند.

 نظریه جایگزینی بیت کوین با پول

ساتوشی با محدود کردن حداکثر میزان عرضه و کاهش سرعت به وجود آمدن بیت کوین جدید، قصد داشت تا هر واحد بیت کوین (معروف به ساتوشی) به مرور ارزش خود را بدست آورد.

طبق ایمیلی که گویا بین ناکاموتو و مایک هیرن، یکی از مشارکت کننده‌ها در توسعه بیت کوین کور (Bitcoin Core) رد و بدل شده است، ساتوشی استدلال می کند که اگر 21 میلیون کوین توسط بخشی از اقتصاد جهان استفاده شود، 0.001 بیت کوین حدود 1 یورو ارزش خواهد داشت.

این پیش بینی در سال 2013، هنگامی که بیت کوین برای اولین بار نقطه قیمت 1000 یورویی را شکست، محقق شد. امروز ارزش هر 0.001 بیت کوین نزدیک به 8.25 یورو است. اگرچه ساتوشی در ایمیل خود قیمت بیت کوین را با یورو مقایسه کرده، اما برخی محاسبات ساده نشان می‌دهد که وی چشم انداز بسیار بزرگی برای بیت کوین در نظر داشته‌است. همچنین اینکه چرا حداکثر 21 میلیون بیت‌ کوین انتخاب شده‌است را بهتر توضیح می‌دهد.

در زمان ایجاد بیت کوین، حجم پول کل جهان تقریباً 21 تریلیون دلار بود. این رقم که به عنوان منبع پول M1 شناخته می‌شود، از ارزش کل پول های فیزیکی جهان شامل پول نقد، سکه، چک مسافرتی و غیره تشکیل شده‌است.

اگر بیت کوین تا جایی رشد کند که تبدیل به واحد پول جهانی و جایگزین تمام مواردی که رقم M1 از آن تشکیل شده‌است، بشود پس هر یک بیت کوین معادل یک میلیون دلار ارزش خواهد داشت. در این صورت، از آنجا که هر واحد بیت کوین از ۱۰۰ میلیون ساتوشی تشکیل شده‌است، هر ساتوشی می‌تواند ۰.۰۱ دلار ارزش داشته‌باشد.

این واقعیت که این اعداد تا این اندازه مشابه هستند، اتفاق جالبی است البته اگر عمدی نباشند.

اگرچه تئوری جایگزینی عرضه پول M1 شاید منطقی‌ترین دلیل برای این است که چرا ساتوشی 21 میلیون واحد بیت کوین را برای سقف عرضه بیت کوین انتخاب کرده‌است، اما توضیح ساده‌تر دیگری نیز وجود دارد.

تعداد بیت کوین‌ها و استخراج منظم

با نگاهی به پارامترهای مورد استفاده برای کنترل میزان عرضه بیت کوین، مشخص می شود که رقم 21 میلیون بیت کوین به شبکه اجازه می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که بلوک‌ها در یک بازه زمانی منظم (10 دقیقه) استخراج می‌شوند.

این رقم همچنین باعث می‌شود که با نزدیک‌شدن به سقف عرضه، میزان بیت کوین پرداخت‌شده به ماینرها در طول زمان کاهش یابد. همان‌طور که به نظر می‌رسد، پارامترهایی که ساتوشی تعیین کرده است، ناگزیر منجر به تولید حداکثر ۲۱میلیون بیت کوین خواهد شد.

کد بیت کوین کور در حال حاضر میزان سختی استخراج را تأیین می‌کند تا اطمینان حاصل کند که صرف‌نظر از میزان هش ریت (hash rate) شبکه، هر بلاک جدید به طور متوسط در ​​هر 10 دقیقه استخراج می‌شود. بر اساس این ویژگی، در هر دوره چهار ساله باید 210000 بلوک استخراج شود، پس از آن پاداش بلاک به نصف کاهش می یابد.

در اولین چرخه، ۵۰ بیت کوین با استخراج هر بلاک تولید می‌شد. این میزان در سال ۲۰۱۲ به ۲۵ بیت کوین برای هر بلاک رسید و سپس در سال ۲۰۱۶، تا ۱۲.۵ بیت کوین برای هر بلاک کاهش یافت. پس از هاوینگ ۲۰۲۰ نیز، پاداش بلاک به ۶.۲۵ بیت کوین برای هر بلاک رسیده‌است.

اگر این جریان را ادامه دهید، متوجه می‌شوید که مجموع پاداش بلوک برای هر چرخه برابر است با 100 (50 + 25 + 6.25 +3.125 + …) با ضرب این عدد در رقم 210000 بلوک به ازای هرچرخه، به حداکثر میزان ممکن 21 میلیون می‌رسید.

21000000= 210000*100

در آخر این سوال مطرح می‌شود که آیا سقف عرضه بیت کوین یک حرکت فلسفی است یا محصول منطق ریاضی محض؟ پاسخ این پرسش را تنها ساتوشی ناکاموتو می‌داند و او هنوز راز این عدد به خصوص را فاش نکرده‌است.

 

منبع  decrypt.co

لینک مطلب:

کپی شد

مطالب پر بازدید

.