پنج دلیل اصلی سقوط خونین بازار ارزهای دیجیتال

بازارهای ارزهای دیجیتال روز چهارشنبه 19 مه یک سرکوب قیمت عجیب را تجربه کردند. بیت کوین بیش از 30 درصد سقوط کرد و به حدود 32000 دلار رسید و ارزهای دیگر، از جمله اتریوم و دوج کوین، بیش از پیش سقوط کردند. این سقوط آزاد اخیر بدان معنی است که بیش از 500 میلیارد دلار از ارزش بازار ارزهای دیجیتال کاسته شده است.
با توجه به اینکه سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال بیش از یک سوم دارایی خود را یک شبه از دست داده اند اکنون تعجب آور نیست که به دنبال دلیلی برای این واقعه هستند. اما برخلاف خیلی ها که یک دلیل واحد را برای توجیه این بحران ارائه می‌دهند، واقعیت این است که وقایع به این بزرگی به ندرت توسط یک مؤلفه بلکه با همپوشانی چندین عامل ایجاد می‌شوند.

 

در اینجا پنج عامل اصلی وجود دارد که نمایش ترسناک روز چهارشنبه را توضیح می دهد:

1- چین

روز سه شنبه آژانس خبری جهانی رویترز با انتشار یک تیتر جنجال بر‌انگیز عنوان کرد که چین ارز دیجیتال را ممنوع کرده است. اما اخبار واقعی به نظر می رسید که بسیار ساده‌تر بود: بانک مرکزی کشور و تعداد معدودی از شرکت های پرداخت، قوانین مربوط به ترنزکشن های ارز‌دیجیتال را که از سال 2017 در حال اجرا بودند، کمی محدود و باز‌نگاری کرده‌اند.

این امر باعث شد بسیاری از سرمایه گذاران این حوزه به وحشت افتاده و شتاب زده عمل کنند.

2- ایلان ماسک

مدیر عامل تسلا در هفته گذشته به تنهایی خرابکاری‌های زیادی در بازارهای ارز دیجیتال ایجاد کرده است و با استفاده از توییت ها و ظواهر رسانه ای خود قیمت دوج کوین و بیت‌کوین را بازی داده و کم و زیاد می‌کند. از جمله می‌توان به توییت های ماسک در آخر هفته گذشته اشاره کرد که ادعا می‌کرد تسلا قرار است 1.5 میلیارد دلار بیت کوین خود را دامپ کرده و همین توییت موجی از فروش را ایجاد کرد که به نوسانات گسترده بازار ارزهای دیجیتال در این هفته کمک کرد.

3- لیکویید شدن موقعیت‌های اهرمی (لوریج)

لیکووید شدن در سراسر بازار باعث فروش های اولیه نشد بلکه به تشدید آن کمک کرد. به زبان ساده، اتفاقی که افتاده است این است که بسیاری از شرکت ها با استفاده از پول قرض گرفته شده (اهرم یا لوریج) روی بیت کوین شرط بندی کرده اند. وقتی قیمت نسبتاً ثابت بماند یا بالا برود همه چیز خوب است. اما وقتی قیمت ها به طرز چشمگیری کاهش می یابد، صرافی‌ها گمراه می شوند و از شرکت ها می خواهند وثیقه اضافی ارسال کنند. اگر شرکت ها یا افراد نتوانند این کار را انجام دهند، صرافی ها پوزیشن‌های خود را لیکووید می کنند تا میزان وام اعطایی خود را پس بگیرند.

این همان چیزی است که روز چهارشنبه اتفاق افتاد و صرافی ها بیش از 8 میلیارد دلار وثیقه را لیکویید کردند؛ که منجر به طغیان سفارشات فروش به این بازار وحشت زده شد که خود این امر دوباره باعث فروش بیشتر شد.

4- ذخایر تتر

تتر (Tether) به دلار آمریكا متصل است، این بدان معناست كه هر توکن Tether (USDT) با یك دلار آمریكا پشتیبانی می شود. مشکل این است که شرکت پشتیبان Tether در مورد اینکه این ارز دیجیتال با ذخیره کامل دلار پشتیبانی می شود، طفره رفته است.

هفته گذشته، Tether نمودار تقسیم بندی ذخایر خود از سال 2014 را منتشر کرد. آنچه نشان داد برای منتقدان آن چندان دلگرم کننده نبود. این نمودار نشان داد که عمده ذخایر آن در کاغذهای تجاری و وامهای مختلف بوده است و نه نوع دارایی هایی که اگر تتر یک بانک عادی باشد، می توانست از آن استفاده کند. در همین حال، تتر از استفاده از حسابرس استاندارد خودداری می کند.

5- مالیات

این یک توضیح پیش پا افتاده بلکه در عین حال معقول و منطقی برای حداقل برخی از فروش های اخیر است. به عبارت دیگر 17 مه آخرین روز ثبت مالیات برای بسیاری از آمریکایی ها بود. کسانی که سال گذشته به طور فعال در ارزهای دیجیتال معامله کردند ، احتمالاً سال 2021 را با سود سالم به پایان رساندند. به همین ترتیب، بسیاری از دارندگان ارزهای دیجیتال در ایالات متحده ممکن است در این هفته یک قسمت از سهام خود را برای فرار از پرداخت مالیات فروخته باشند.

همه اینها باعث ایجاد ترس و عدم اطمینان گسترده شده است که ترکیب آن با رویدادهای این هفته منجر به فروش های عمده و ریزش ناگهانی قیمت ها شده است.

 

منبع: decrypt

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.