معرفی صرافی بایننس (Binance Exchange)

صرافی بایننس (Binance)، یک صرافی ارز دیجیتال آنلاین است که امکان مبادله ارزهای دیجیتال متعددی را فراهم می‌آورد. در سال ۲۰۱۸ این صرافی از نظر حجم معاملات در جایگاه بزرگترین مرکز مبادله رمزارز قرار گرفته بود. چانگ پنگ ژائو مدیر بنیانگذار (Changpeng Zhao) بایننس است، اما در جامعه ارزهای دیجیتال بیشتر با لقب سی‌زی (CZ) از او یاد می‌شود. او پیش از تأسیس بایننس، شرکت فیوژن سیستم (Fusion Systems) را تأسیس کرده بود که در زمینه ارایه راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزۀ مالی فعالیت داشت. یی هه (Yi He) نیز دومین بنیانگذار بایننس است. شش ماه پس از راه‌اندازی بایننس، مجله فوربز برای اولین بار در تاریخ، فهرستی از ثروتمندترین افراد در دنیای ارزهای دیجیتال منتشر کرد. در این فهرست، چانگپنگ ژائو (بنیانگذار بایننس) با حدود ۱/۱ الی ۲ میلیارد دلار ثروت، در بالای این فهرست قرار گرفت. این صرافی به لحاظ میزان تراکنش روزانه در رتبه اول جهان قرار دارد. ساخت حساب در سایت بایننس کاملاً رایگان است و در کمتر از چند دقیقه انجام می‌شود.

طبق گزارش‌ها، دفتر اصلی بایننس در کشور مالت واقع است، اما در اقصی نقاط دنیا دفاتر دیگری نیز دارد. علاوه بر امکان معامله در وب‌سایت بایننس، این صرافی هم برای موبایل و هم برای کامپیوترهای شخصی اپلیکیشن مخصوص دارد که ترید را برای همه کاربران آسان می‌کند.

 

بایننس چگونه کار می‌کند؟

خریداران و فروشندگان در بایننس جمع می‌شوند و سفارش خرید یا فروش خود را ثبت می‌کنند و این پلتفرم به‌صورت خیلی سریع معامله بین خریداران و فروشندگان را جوش می‌دهد و در ازای آن مقداری کمیسیون از معامله دریافت می‌کند.

بایننس خودش بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری نمی‌فروشد، بلکه یک پلتفرم واسطه بین خریداران و فروشندگان است و از هر معامله مقداری کارمزد برمی‌دارد.

معمولاً کاربران در این صرافی حساب خود را با بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری شارژ می‌کنند و سپس با تبدیل آن به ارز دیجیتال دیگر ترید می‌کنند.

اغلب معامله‌گران ایرانی برای انجام معامله در این صرافی ابتدا از سایت‌های صرافی ایرانی، بیت‌کوین یا تتر خریداری می‌کنند و سپس با انتقال ارزهای خریداری‌شده به بایننس، معامله انجام می‌دهند.

 

کارمزد صرافی بایننس

کارمزد صرافی بایننس در سطوح مختلف کاربری متفاوت است. به‌عنوان مثال، افرادی که حجم معاملات ماهانه‌شان به زیر ۵۰ بیت‌کوین می‌رسد، برای هر معامله ۰.۱ درصد از مبلغ معامله را پرداخت می‌کنند.

اگر در معاملات خود از ارز دیجیتال بایننس‌کوین (BNB)، که ارز دیجیتال داخلی بایننس است، استفاده کنید، کارمزدها می‌توانند تا ۲۵ درصد کاهش یابند.

بایننس برای واریز و شارژ حساب کارمزدی دریافت نمی‌کند، اما برداشت‌ها از این صرافی دارای کارمزد هستند که نسبت به نوع ارز دیجیتال متغیر است.

 

حجم معاملات در صرافی بایننس

بر اساس داده‌های کوین مارکت‌کپ (Coinmarketcap)، در زمان نوشتن این مقاله، حجم معاملات روزانه صرافی بایننس، با افزایش 40 درصدی نسبت به روز گذشته به بیش از 37 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که هفتۀ گذشته چانگ پنگ ژائو، مدیر این صرافی، با انتشار توئیتی گفته بود که حجم معاملات 25 میلیارد دلار است.

علاوه بر این، گلس نود (Glassnode) گزارش داد که میزان حجم قرارداد آتی باز (Open Interest) بیت‌کوین در صرافی بایننس به بالاترین مقدار خود در تاریخ یعنی 1.17 میلیارد دلار رسیده است. منظور از حجم قرارداد باز در بازار فیوچرز، مجموع پوزیشن‌های لانگ و شورتی بوده که از سوی معامله‌گران باز است.

 

انواع معاملات در صرافی بایننس

در صرافی ارز دیجیتال بایننس امکان انجام چهار نوع معامله وجود دارد که عبارتند از:

 

معاملات Limit:

در این معاملات قیمت خرید یا فروش توسط خود کاربر با وارد نمودن در فیلد “Price” تعیین می شود. همچنین جهت تعیین میزان ارز موردنظر از فیلد “Amount” استفاده کنید.

معاملات Market:

این نوع معامله خرید یا فروش به قیمت فعلی بازار است. استفاده از این نوع معاملات برای آلت کوین هایی با ارزش پایین مناسب نیست؛ زیرا هنگام خرید قیمت بازار بالاترین قیمت پیشنهادی و هنگام فروش پایین ترین قیمت پیشنهادی ثبت میشود.

معاملات Limit Spot:

در این نوع معاملات کاربر می‌تواند شرط تعیین کند به این شکل که در صورتی که آخرین قیمت بازار به حد معینی (Stop) برسد، مقدار ارز مورد نظر (Amount) با قیمت تعیین شده (Limit) توسط خود کاربر خرید یا فروش شود.

معاملات OCO:

این نوع معامله ترکیب خرید و فروش به صورت همزمان در معاملات Stop Limit است. به عنوان مثال همزمان می‌توانید تعیین کنید اگر قیمت ارز مورد نظر تا یک حد خاص بالا رفت یا تا یک حد خاص پایین آمد آن را فروخته و خریداری کنید. این نوع معاملات برای نوسان گیری روزانه از ارزهای دیجیتال به شدت کاربردی بوده و به کاربران توصیه میشود.

معاملات آتی یا فیوچرز:

 قراردادهای آتی یا futures contract می‌باشد که با عنوان بایننس فیوچرز نیز شناخته می‌شود.

تفاوت مهمی که بخش بایننس فیوچرز با اکسچنج معمول بایننس دارد در این هست که ما در بایننس فیوچرز هیچ کدام از ارزها رو به صورت واقعی در اختیار نداریم و این موضوع باعث می‌شود که بتوانیم هم پوزیشن لانگ بگیریم و هم پوزیشن شورت. همچنین با استفاده از لوریج Leverage ها می‌توانیم سود خود را چند برابر کنیم که البته این موضوع می‌تواند باعث چند برابر شدن ضرر نیز بشود و موضوع لیکویید شدن پیش می‌آید.

معاملات آپشن (Option):

 معامله آپشن یا اختیار معامله همانطور که از اسمش پیداست، به سرمایه‌گذار این اختیار را میدهد که یک دارایی را صرف نظر از قیمت بازاری آن، بخرد یا بفروشد. این نوع قراردادها بسیار تطبیق پذیر هستند و میتوان در سناریوهای مختلفی ازجمله پوشش ریسک و معاملات دارای ریسک از آنها استفاده کرد.

اثبات سهام:

اثبات سهام یکی دیگر از پلتفرم‌های بایننس می‌باشد که برای کاربران خود ارئه داده است (اثبات سهام راه متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها با استفاده از توافق جمعی است)

کوین های (ارزهای) متفاوتی در این صرافی ارائه شده است که به‌صورت ماهانه پاداش‌ها واریز می‌شود.

استخر بایننس:

در حال حاضر تنها مخصوص بیت‌کوین است و از روش پرداخت «FPPS» یا «پرداخت کامل در ازای سهم» استفاده می‌کند. در این روش پرداخت، سود حاصل از استخراج به همراه کارمزد حاصل از تایید تراکنش‌ها میان اعضا تقسیم می‌شود. در آینده، شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام و شبکه‌های مبتنی بر اثبات انجام کار دیگری نیز به این استخراج اضافه خواهد شد.

 

کشورهایی که صرافی بایننس پشتیبانی می‌کند

صرافی غیرمتمرکز بایننس دسترسی کاربران 29 کشور را مسدود می‌کند:

آمریکا، آلبانی، بلاروس، بوسنی، بورما، آفریقای مرکزی، کنگو، کره، ساحل عاج، اوکراین، کرواتی، کوبا، هرزگوین، ایران، عراق، کوزوو، لبنان، لیبریا، لیبی، مقدونیه، مولداوی، سربیا، سومالی، سودان، سودان جنوبی، سوریه، ونزوئلا، یمن و زیمباوه.

به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، کاربران ایرانی صرافی‌های خارجی همیشه در معرض خطر بلوکه‌شدن دارایی‌ها قرار دارند و بایننس هم از آنجا که به‌صورت بین‌المللی فعالیت می‌کند، از این قاعده مستثنی نیست.

اگرچه همچنان کاربران ایرانی زیادی از بایننس استفاده می‌کنند، خود صرافی‌ بایننس بارها در اطلاعیه‌های رسمی نشان داده است که خیلی تمایلی به میزبانی از ساکنان کشورهای تحت‌تحریم ندارد.

هرگز با آی‌پی (IP) ایران وارد صرافی بایننس نشوید و حتماً با نرم‌افزارهایی مانند V.P.N آی‌پی خود را تغییر دهید.

به‌دلیل شرایط قانون‌گذاری ایالات‌متحده، از کشوری به‌جز آمریکا متصل شوید و سعی کنید از نرم‌افزارها و اشتراک‌هایی استفاده کنید که همیشه بتوانید کشور خود را ثابت نگه دارید. مثلاً اگر با آی‌پی کشور هلند در بایننس ثبت نام کردید، همیشه با آی‌پی‌ هلند به صرافی وارد شوید و از تغییر مداوم کشور اجتناب کنید.

پیشنهاد معامله‌گران حرفه‌ای استفاده از یک سرور مجازی (VPS) است. سرور مجازی را مانند یک کامپیوتر در نظر بگیرید که در یک کشور خارجی قرار دارد و همیشه روشن است و شما می‌توانید با گوشی یا کامپیوتر از راه دور به آن دسترسی پیدا کنید و از طریق آن وارد سایت بایننس شوید. شرکت‌های معتبر زیادی از جمله میهن وب‌ هاست سرور مجازی مخصوص ترید به فروش می‌رسانند.

 

سرور مجازی بایننس از کشورهای زیر ارائه می شود :

سرور مجازی بایننس هلند، آلمان، فنلاند، انگلیس، فرانسه، سنگاپور، ترکیه و امارات

در بین سرورهای بالا و کشورهایی که از آن سرور مجازی بایننس ارائه می‌شود ، بهترین کشور قابل انتخاب در حال حاضر کشور هلند است، یعنی شما باید به دنبال خرید سرور مجازی بایننس هلند باشید .

پس از هلند می‌توانید از کشورهای فرانسه، انگلیس، ترکیه، امارات و سنگاپور استفاده کنید.

کشورهای آلمان و فنلاند با توجه به آلمانی بودن شرکت ارائه کننده سرورهای این دو کشور برای بایننس مناسب نیستند .

 

ارزهایی که صرافی بایننس پشتیبانی می‌کند

بایننس، اغلب به دلیل طیف گسترده‌ای از کوین‌های پشتیبانی شده مورد حمایت قرار گرفته است. تریدرها می‌توانند از این پلتفرم برای چندین ارز دیجیتال مختلف استفاده کنند. از جمله: بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، بیت‌کوین گلد، دش، ایاس، اتریوم، اتریوم کلاسیک، لایت‌کوین، زی کش، نئو، ریپل و غیره.

ارزهای فیاتی مثل یورو، روبل روسیه، هریونیا اوکراین و تنگه قزاقستان در لیست ارزهای مورد پذیرش صرافی بزرگ بایننس قرار گرفته‌اند.

ارزهای فیات که به ارزهای سنتی هم مشهور هستند، مشخصاتی دارند که همه صرافی‌ها از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. صرافی بایننس با هدف افزایش سهم بازار و قرارگرفتن در رتبه برترین صرافی ارزدیجیتال تلاش می‌کند خدمات متنوعی از جمله ارزفیات را به مشتریان ارائه کند.

 

بایننس‌کوین و Binance ICO

بایننس کوین با نماد اختصاری BNB در سال 2017 توسط صرافی بایننس از طریق ICO عرضه شده است. این صرافی، بایننس‌کوین را با هدف تسهیل در ارائه خدمات به مشتریان و توسعه کسب و کار خود ایجاد کرده است. ارز دیجیتال BNB برای کاربران این صرافی مزایای زیادی مانند کاهش کارمزد معاملات را به همراه دارد. این بدان معناست که اگر کاربران در خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود از BNB استفاده کنند می‌توانند کارمزد معاملات خود را تا 25% کاهش دهند. از دیگر ویژگی‌های بایننس کوین می‌توان هزینه کارمزد بسیار پایین و سرعت تراکنش‌های بالای آن را نام برد؛ کاربران می‌توانند در کمتر از یک دقیقه به هر میزان که تمایل داشته باشند بایننس کوین را به هر کجای دنیا منتقل کنند.

بایننس‌کوین در ابتدا بر روی شبکه بلاک‌چین اتریوم عرضه شد اما پس از استقبال کاربران، شرکت بایننس تصمیم گرفت بلاک‌چین اختصاصی خود را با نام smart chain راه اندازی کند. BNB، یک کوین نیمه‌متمرکز است و به شرکت بایننس وابسته است. هرچه صرافی Binance گسترده‌تر شود و توسعه یابد؛ ارزش و اعتبار این ارز دیجیتال نیز افزایش می‌یابد.

 

تاریخچه ICO

تا سال 2017، تمامی استارت‌آپ‌های فعال در صنعت بلاک‌چین و حوزه ارزهای دیجیتال برای انتشار توکن‌های خود از روش ICO استفاده می‌کردند. آنها توکن‌های خود را به صورت مستقیم بین افراد منتشر می‌کردند. پس از آن در برخی از صرافی‌ها لیست می‌شدند و معاملات توکن آنها در صرافی‌های ارزهای دیجیتال آغاز می‌شد. البته اگر صرافی‌ها علاقه‌ای به لیست کردن آن توکن نداشتند، طبیعتا خرید و فروش این ارز دیجیتال به سختی انجام می‌شد. پروژه‌های کلاهبرداری زیادی را به یاد داریم که به همین طریق پولی به جیب زده و فرار کرده‌اند. اما در اواخر سال 2017، ICO در چین ممنوع اعلام شد. بسیاری از شرکت‌های فعال در این کشور به اجبار به دنبال روش دیگری برای تامین مالی پروژه‌های خود بودند. استارت‌آپ‌ها راه دیگری را برای تامین مالی پروژه خود پیدا کردند ، IEO. IEO مخفف Initial Exchange Offering و به معنی عرضه اولیه از طریق صرافی ارز دیجیتال می‌باشد. از آنجایی که در چین قانون ICO ممنوع اعلام شد، دیگر پروژه‌ها اجازه نداشتند که به طور مستقیم اقدام به فروش توکن‌های خود کنند. بلکه بایستی این کار را از طریق صرافی‌های ارزهای دیجیتال انجام می‌دادند. این کار کاملا قانونی بود و مشکلی برای کسب‌و‌کار آنها بوجود نمی‌آمد.

 

امنیت در صرافی بایننس

با توجه به حجم معاملات بسیار بالا، نداشتن سوابق بد، محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی و وجود صندوق بیمه در صورت هک و رخنه امنیتی، اعتبار و امنیت این صرافی نسبت به بقیه صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار بیشتر است.

در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۹ یک گزارش مبنی بر هک بایننس به ارزش ۴۰ میلیون دلار منتشر شده است، بعداً بایننس اعلام کرد مبالغ هک شده را به حساب کاربران برگردانده است.

صرافی بایننس از روش هایی همچون fa2 و آنتی فیشینگ استفاده کرده تا امنیت را برای کاربرانش بالاتر ببرد؛ fa2، یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که امنیت حساب شما را به شدت افزایش می‌دهد. امنیت پول در صرافی بایننس، در حال حاضر بسیار مهم و قابل بحث است.

تایید هویت دو عاملی یا همان fa2،  روشی است که در آن سیستم برای مطمئن شدن ازهویت شما برای ورود به یک حساب کاربری از دو عامل استفاده می‌کند، به این صورت که کاربر در ابتدا نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کرده و پس از آن به جای دسترسی سریع به حساب از او خواسته می‌شود اطلاعات دیگری مثلا از طریق رمز یکبارمصرف فرستاده شده به ایمیل یا تلفن همراه خود را تایید کند؛ یکی دیگر از سیستم‌های حفاظتی حساب بایننس، ویژگی به نام مدیریت آدرس است که به شما این امکان را می‌دهد که آدرس‌های کیف پولی که از آن برداشت می‌کنید را محدود کنید؛ به این صورت که از آدرس‌های جدید دیگر برای وارد شدن می‌خواهد که ایمیل را تایید کنند.

علاوه بر اینها، روشی که شما برای ذخیره سازی ارز دیجیتالتان انتخاب می‌کنید در امنیت آن بسیار اهمیت دارد به همین خاطر انتخاب شریکی که بتوانید به آن اعتماد کنید و از دارایی و بودجه شما با بالاترین استاندارد‌های جهانی محافظت کند، همچنین یک تیم حرفه‌ای امنیتی و امکان بک‌آپ گیری و پشتیبانی برای بازیابی اطلاعات‌تان در اختیار‌تان بگذارد مسئله‌ای مهم می‌باشد. از آنجا که هک کردن ارزهای دیجیتال، بسیار دشوار است، هکرها اطلاعات کاربران را هدف قرار می‌دهد زیرا سرقت برای آنها آسان تر است؛ پس امنیت کیف پول‌تان در اولویت قرار دارد. بهترین‌ کیف پول‌ها آنهایی هستند که دارای آخرین متد‌های امنیتی جهان هستند و کارمندانی دارند که برای جلوگیری از نفوذ و امنیت سایبری آموزش دیده اند.

 

جمع‌بندی

بایننس بزرگترین صرافی حال حاضر دنیا برای معامله ارزهای دیجیتال است. حجم معاملات این صرافی به بالای 37 میلیارد دلار در روز می‌رسد که نشان از نقدینگی و اعتبار بسیار بالای آن دارد.

ثبت‌نام در صرافی بایننس رایگان است و این صرافی فقط از تکمیل معاملات مقدار کمی کارمزد برمی‌دارد.

با توجه به تحریم‌ ایران برای کاربران ایرانی خطر بلوکه‌شدن پول‌ها در این صرافی وجود دارد که البته با روش‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم می‌شود ریسک را کاهش داد. با این حال، همان طور که گفتیم ریسک‌ به صفر نمی‌رسد و اگر فقط قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارید، بهتر است دارایی‌های خود را روی صرافی نگهداری نکنید و به یک کیف پول امن منتقل کنید.

استفاده از بایننس شاید در ابتدا کمی مشکل به نظر برسد، اما پس از انجام چند معامله آرام‌آرام به آن تسلط پیدا می‌کنید. سعی کنید در معامله‌های اولیه خود مبلغ کمی را وارد کنید تا ضررهای ناشی از مبتدی‌بودن کاهش یابد.

فراموش نکنید که معامله ارزهای دیجیتال همان‌قدر که می‌تواند سودآور باشد، پرریسک هم هست. بنابراین در معاملات خود حتما از تحقیقات درست، تحلیل و منطق بهره ببرید و از احساسات کاذب اجتناب کنید.

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.