قزاقستان در حال آماده سازی برای راه اندازی نسخه آزمایشی ارز دیحیتال ملی است.

با حرکت بانک ملی قزاقستان به سوی آماده سازی در راه اندازی یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، رفته رفته این مساله در حال تبدیل شدن به موضوعی جدی در بین دولت های سراسر جهان شده است.

طبق اطلاعیه منتشر شده در وب سایت بانک مرکزی این کشور، قزاقستان قصد دارد تا نمونه اولیه تنگه (واحد ملی پول قزاقستان) دیجیتال خود را با همکاری شرکت ‌های خصوصی فعال در حوزه مالی آزمایش کند.

گفته می شود برای تضمین راه اندازی رسمی و مناسب تنگه دیجیتال قزاقستان، بانک ملی به دنبال این است که یک “مطالعه جامع از مزایا و خطرات ارز دیجیتال، روش انتشار و توزیع آن، فناوری مورد استفاده در آن، تأثیر آن بر سیاست های پولی ، ثبات مالی[1] و اکوسیستم پرداخت” انجام دهد.

در همین حین این بانک یک مقاله نظر سنجی عمومی 34 صفحه ای را برای به دست آوردن بازخورد مردم محلی و ارزیابی تأثیرات احتمالی که این دارایی مجازی می تواند بر اقتصاد ملی داشته باشد، منتشر کرد.

علاوه بر این بانک ملی قزاقستان زمان دقیق در مورد اجرای نسخه آزمایشی و همچنین زمان پایان آن را اعلام نکرد.

این کشور علیرغم موضع گیری سختگیرانه اولیه ای که در سال 2018 در مورد ارزهای دیجیتال داشت و حتی پیشنهاد منع تجارت و استخراج دارایی های دیجیتال را داده بود، اما اکنون علاقه خاصی به صنعت ارزهای دیجیتال نشان داده است.

قابل ذکر است که برای تسکین بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، وزارت اقتصاد این کشور در آگوست 2020 مالیات 15 درصدی را برای استخراج ارزهای دیجیتال پیشنهاد داد. علاوه بر این، در سپتامبر سال 2020  باگدات موسین، وزیر توسعه دیجیتال قزاقستان از برنامه سرمایه‌گذاری ۷۱۴ میلیون دلاری دولت قزاقستان در بخش استخراج ارزهای دیجیتال خبر داد.

[1]  ثبات مالی حالتی است که در آن سیستم مالی، یعنی بازارهای اصلی مالی و سیستم نهادی مالی در برابر شوک های اقتصادی مقاوم است و و وظایف اساسی اش را به درستی انجام می دهد.

منبع:bitcoin.news

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.