سال همه گیری با یک کربن رمزی و یک راه حل “کنترل و تجارت” پایان می یابد.

کاهش انتشار CO2 و کاهش رویکردهای متراکم کننده کربن اهداف اساسی در تلاش های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوا است.

با 13 درصد آتش سوزی گسترده و کنترل نشده در سراسر جهان در مقایسه با سال 2019 این یک شروع پر زرق و برق برای یک دهه جدید است. این پیامدهای ناگواری برای سطح CO2 دارد ، که باعث بدتر شدن همه گیری COVID-19 شده است که به قرنطینه های بی سابقه ای در سراسر جهان منجر شده که به سرعت اقتصاد را به سمت دیجیتالی شدن سوق داده است.

نکته: همه گیری COVID-19 چه تاثیری بر فضای رمزنگاری داشته است؟ کارشناسان پاسخ می دهند

در نتیجه بیماری همه گیر COVID-19 ، دولت های سراسر جهان مجبور شده اند بر روی ادغام فناوری بلاکچین در خدمات مالی خود تمرکز کنند. در هفتاد و پنجمین سالگرد مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، اسکای گوو ، عضو بنیانگذار مجمع رسمی موسسات پولی و مالی و از بنیانگذاران Cypherium – یک پلت فرم متمرکز بر سرمایه گذاری که امکان همکاری بین بلاکچین ها و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC ها را تسهیل می کند – در مورد اینکه چگونه نسل بعدی رهبران سیاست خارجی می توانند از فن آوری های دیجیتال نوظهور برای حل مهمترین چالشهای جهان استفاده کنند ،با توجه به اینکه 80٪ از بانکهای مرکزی جهان در حال ارزیابی CBDC هستند گفتگو کردند.

نکته: مانند گذشته نیست: ارزهای دیجیتال در میان COVID-19 شروع به کار می کنند

تغییر به سوی CBCD ها و حضور زیرساخت های مالی جهانی که به شدت به فناوری بلاکچین متکی هستند می تواند تأثیر مهمی بر سطح CO2 در سراسر جهان داشته باشد چرا که برق مورد استفاده اشان به منظور تولید انرژی از زغال سنگ یا سایر سوخت های فسیلی تولید می شود که منجر به ایجاد بالاترین سطوح CO2 و سایر آلودگی های گازهای گلخانه ای می گردد.

نکته: نیاز به گزارش انتشار کربن در میان بیماری همه گیر ویروس کرونا

طبق مطالعه “ردپای کربن بیت کوین” که توسط محققان دانشگاه فنی مونیخ و MIT انجام شده است ، استخراج بیت کوین (BTC) به تنهایی هر سال بین 23.6 تا 28.8 مگا تن گاز CO2 تولید می کند که بر تغییرات آب و هوایی تاثیر می گذارد. طبق گزارش اخیر منتشر شده توسط سازمان جهانی هواشناسی ، سطح CO2 در جهان در سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است ، روندی که پیش بینی می شود در سال 2020 علی رغم منع آمد و شد ناشی از ویروس کرونا که باعث کاهش سرعت صنعت جهانی شده است ، تکرار شود.

در زمان همه گیری جهانی ، اقتصاد به دیجیتال سازی ادامه می دهد. بنابراین ، طبق گفته صندوق دفاع از محیط زیست ، بهترین راه برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی ، اتخاذ سیاست اقلیمی است که میزان انتشار را محدود می کند و هزینه ای را برای آنها تعیین می کند.

موجودی ها و بازارهای کربنی مکررا با تلاش های ملی و بین المللی برای کاهش غلظت افزایش یافته گازهای گلخانه ای در جو از طریق قرار دادن هزینه برای آنها، متحد شده اند. متخصصان اغلب درباره جنبه های مثبت و منفی این قضیه بحث می کنند:

  • مالیات کربن به طور مستقیم یک قیمت برای انتشار گازهای گلخانه ای تعیین می کند ، بنابراین شرکت ها متحمل هزینه هایی می شوند که به ازای هر تن تولید گازهای گلخانه ای از آن ها دریافت می گردد.
  • یک سیستم پوشش و تجارت / معامله انرژی هر سال تعداد مشخصی از “اجازه” انتشار کربن را صادر می کند که می تواند به بالاترین پیشنهاد دهنده فروخته شود و همچنین در بازارهای ثانویه معامله شود ، در نتیجه یک قیمت کربن ایجاد می کند.

با توجه به گزارش “بلاک چین تجارت کربن برای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد” می توان از فناوری Blockchain برای ردیابی موجودی (اعتبار)های کربن (یک اصطلاح عمومی برای هرگونه گواهینامه یا مجوز قابل خرید و فروش مربوط به حق انتشار یک تن CO2) برای کاهش آلودگی محیط زیست و انتشار کربن استفاده کرد. ”

اولین توکن کربن قابل تجارت در جهان

معاهده پروتکل جهانی ، ائتلافی از شرکت های برجسته بلاکچین و شرکت های رمزنگاری ، اولین توکن کربن قابل تجارت جهان را در یک بلاکچین عمومی با نام کربن جهانی (UPCO2) راه اندازی کرد. می تواند به عنوان یک سرمایه خریداری و نگهداری شود یا برای پاک کردن ردپای کربن یک فرد سوزانده شود. هر رمز(توکن) نشان دهنده انتشار یک تن CO2 در یک سال است که توسط یک پروژه مجاز REDD + برای جلوگیری از تخریب یا از بین رفتن جنگل های بارانی، منع شده است. این قضیه توسط یک واحد داوطلبانه کربن که یک گواهی دیجیتالی صادر شده توسط Verra (یک آژانس استاندارد بین المللی) است پشتیبانی می شود که پروژه ها را قادر می سازد کاهش گازهای گلخانه ای خود را به اعتبارات یا موجودی های کربن قابل خرید و فروش تبدیل کنند.

همانطور که خوان پابلو تیریوت ، بنیانگذار UPA و مدیر عامل شرکت Uphold ، توضیح داد:

“ممکن است امسال به عنوان نقطه عطف اصلی تغییرات آب و هوایی سیر نزولی بیابد. سالی که از یک موضوع دورافتاده که در توافق نامه های قدیمی مانند کیوتو و پاریس ثبت شده بود ، به تهدیدی مربوط به هستی که زندگی ده ها میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد تبدیل شد. در ماه های اخیر ، شاهد  مواردی از قبیل استرالیا و کالیفرنیا در حال آتش سوزی ، طوفان های بسیار قوی تر و رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، جو بایدن که اعلام کرد یک اداره آب و هوایی و شرکت هایی مانند اپل ، مایکروسافت و نایک داوطلبانه به خنثی سازی کربن متعهد شده اند، بوده ایم. “

وی همچنین افزود که “مبارزه با تغییر اقلیم به احتمال زیاد به مسئله اصلی اقتصادی 20 سال آینده تبدیل خواهد شد.”

رمز(توکن) UPCO2 می تواند با اجازه دادن به مکانیزم های بازار برای هدایت فرآیندهای صنعتی و تجاری در جهت انتشارهای کم یا رویکردهای “غلظت کمتر کربن” ، به ایجاد نرخ تسویه جهانی برای اعتبارات کربن توکنی منجر شود ، زیرا تأمین اعتبارات کربن در سال 2020 طبق گزارش بانک جهانی ، فقط 22 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را نشان می دهد.

برنامه های کنترل و تجارت شش کشور یا منطقه برتر انتشار دهنده CO2

برنامه های کنترل و تجارت از نیروهای بازار استفاده می کنند تا انتشار را با هزینه ای کم کاهش دهند. این در تضاد با رویکردهای “فرمان و کنترل” است که در آن دولت استانداردهای عملی یا انتخاب های فناوری را برای امکانات فردی تعیین می کند. همچنین با یک مالیات کربن تفاوت دارد به این دلیل که سطح بالایی از اطمینان در مورد انتشارات در آینده را ارائه می دهد اما در مورد قیمت این انتشارات اطمینان نمی دهد (مالیات کربن برعکس عمل می کند).

با برنامه های کنترل و تجارت ، بازار قیمت کربن را تعیین می کند ، که سرمایه گذاری و نوآوری در بازار را موجب می شود. یک سیاست ترجیحی این است که یک حوزه قضایی حد انتشار مشخصی را تعیین کند ، مانند آنچه در توافق نامه پاریس تعیین شده است. برخی مطالعات وجود دارند که با شناسایی برخی از موضوعات اصلی از شش کشور / منطقه برتر انتشار دهنده CO2 در جهان ، موفقیت برنامه های کنترل و تجارت را بررسی کرده است.

چین

چین فاز اولیه یک بازار ملی کربن را در سال 2017 با کمک صندوق دفاع از محیط زیست برای محدود کردن و کاهش انتشار CO2 از کارخانه ها و سایر صنایع به روشی مقرون به صرفه راه اندازی کرد. در این سال ، وزارت محیط زیست و بوم شناسی چین به تکمیل راه اندازی این بازار نزدیک تر شد و پیش نویس قوانین – همچنین مقررات رجیستری و تسویه حساب – را برای سیستم تجارت انرژی ملی خود منتشر کرد.

طرح تجارت آلاینده های منتشره یا ETS در ابتدا نیروگاه های مصرف کننده زغال سنگ و گاز را پوشش می دهد.

در اینجا بر اساس نوع تولید توان نیروگاه ، مجوزها یا سهمیه ها را اختصاص می دهند و هر سوخت و فناوری معیارهای مختلفی دارد. انتظار می رود ETS در جهان بزرگترین باشد و به هفت بخش دیگر گسترش یابد و یک هفتم کل CO2 منتشره در سراسر جهان از سوخت های فسیلی را پوشش دهد. گزارشی از سوی آژانس بین المللی انرژی با عنوان “طرح تجارت آلاینده های چین: طراحی تخصیص کارآمد کمک هزینه” توصیه های سیاستی را برای ETS چین ارائه می دهد.

نکته: چگونه بزرگترین تولید کننده CO2 در حال تبدیل شدن به تولید کننده برتر صفحه های خورشیدی در جهان است؟

ایالات متحده

تلاش ها در ایالات متحده برای ایجاد یک سیستم کنترل و تجارت سراسری در سال 2009 بی نتیجه ماند. در عوض ، 10 ایالت هم اکنون در طرح ابتکاری گاز گلخانه ای منطقه ای شرکت می کنند ، یک برنامه کنترل و تجارت که در سال 2009 تاسیس شد ، در همین حال کالیفرنیا از سال 2013 یک برنامه کنترل و تجارت را اجرا می کند که با برنامه ای در کبک کانادا مرتبط است.

یک مطالعه منتشر شده توسط پروژه هاروارد در زمینه توافق های آب و هوایی تحت عنوان “مالیات کربن در مقابل کنترل و تجارت: نظریه و عمل” استدلال می کند که یک سیستم قیمت گذاری کربن در اقتصاد برای هر سیاست ملی ایالات متحده که به دنبال دستیابی به کاهش معنی دار و مقرون به صرفه آلایندگی CO2 است ضروری است. مطالعه ای دیگر توسط موسسه منابع جهانی با عنوان “قرار دادن قیمت برای کربن: کاهش آلاینده ها” نشان می دهد که یک برنامه مالیات کربن یا برنامه کنترل و تجارت مناسب می تواند محور تلاش های ایالات متحده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باشد.

مطلب مرتبط: آیا سیاست مالیات زیست محیطی ایالات متحده مانع انرژی خورشیدی برای سوخت رسانی به فن آوری های دیجیتالی می شود؟

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا اولین و بزرگترین بازار عمده کربن در جهان را دارد. ETS آن هسته اصلی سیاست مبارزه با تغییرات آب و هوا است و یکی از مهمترین ابزارهایی است که برای کاهش مقرون به صرفه انتشار گازهای گلخانه ای در اختیار دارد.

مطالعه ای تحت عنوان “تجارت شخصی کربن: مروری بر شواهد تحقیقاتی و تجربیات واقعی یک ایده ریشه ای” نشان می دهد که تجارت شخصی کربن ، یک روش جامع برای سیاست های متعدد کنترل و تجارت پایین دست و یک نوع رویکرد خلاقانه کاهش CO2 است. این برنامه با درگیر کردن افراد در این فرآیند می تواند میزان انتشار کربن یک جامعه را محدود کند و با ترکیب مکانیزم های مختلف برای ایجاد تغییر در رفتار اجتماعی – اقتصادی و روانشناختی ، می تواند بیش از 40٪ از انتشار کربن ملی را پوشش دهد.

مطالعه دیگری با عنوان “سیستم تجارت آلاینده های اتحادیه اروپا با وجود قیمت پایین ، انتشار CO2 را کاهش می دهد” نشان می دهد که قیمت های تولید شده توسط بازارهای کربن اغلب خیلی کم نسبت به هزینه اجتماعی مرتبط با کربن در نظر گرفته می شوند ، اما با این وجود ، ETS اتحادیه اروپا منجر به 3.8 ٪ کاهش انتشارات آلاینده کل اتحادیه اروپا شده است.

هندوستان

در سال 2019 ، ایالت گجرات هند اولین سیستم تجارت آلاینده ها را برای آلودگی ذرات راه اندازی کرد. این سیستم به عنوان رهبر برای سایر مناطق هند و همچنین جهان و وسیله ای برای کاهش آلودگی هوا و تسهیل رشد اقتصادی است. علاوه بر این ، شرکت های پیشرو در هند مکانیسم های قیمت گذاری کربن خود را در یک فرآیند سه فاز ایجاد کردند. سیستم های معاملات آلاینده های منتشره هند در گزارشی که توسط صندوق دفاع از محیط زیست تهیه شده با عنوان “هند: مطالعه موردی معامله آلاینده های منتشره” بررسی شد.

روسیه     

در حال حاضر ، هیچ مکانیسم قیمت گذاری کربن با “کنترل و تجارت”ی در روسیه وجود ندارد. تحقیقی با عنوان “مالیات کربن یا کنترل و تجارت برای روسیه؟ شواهد حاصل از مدل RICE و ملاحظات دیگر “بیان می دارد که روسیه باید به دلیل عوامل سیاسی ، اقتصادی و تاریخی ، مالیات کربن را بر پایه یک سیستم کنترل و تجارت انتخاب کند ، اما نتیجه می گیرد که روسیه بعید است اقدامی قاطع برای مقابله با تغییرات آب و هوایی این کشور در آینده نزدیک انجام دهد.

ژاپن

ژاپن از سال 2010 برای توکیو یک برنامه کنترل و تجارت در نظر گرفته است. پژوهشی با عنوان “تأثیر طرح تجارت آلاینده های منتشره توکیو (ETS) بر ساختمانهای اداری: چه عاملی در کاهش انتشار موثر است؟” توکیو را ارزیابی می کند که اولین برنامه تجارت آلایندگی برای انتشار گازهای گلخانه ای از ساختمانهای اداری بود.

در حالی که دولت توکیو ETS را موفقیت آمیز خواند ، اما همه معتقد نیستند كه این یک موتور محرك كاهش انتشار گازهای گلخانه ای در این كشور بوده است. برخی اظهار داشتند که این واقعیت به دلیل زمین لرزه بزرگ شرق ژاپن در سال 2011 بوده است که منجر به افزایش قیمت برق شده است. در مطالعه فوق الذکر ، محققان با استفاده از یک مجموعه داده درمورد سطح تسهیلات برای ساختمانهای اداری ژاپن ، یک تجزیه و تحلیل اقتصادسنجی انجام دادند و دریافتند که نیمی از کاهش انتشار آلاینده ها ناشی از ETS است ، در حالی که نیمی دیگر در نتیجه افزایش قیمت برق است.

نتیجه گیری

همانطور که پاتریشیا اسپینوسا ، دبیر اجرایی کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی ، اشاره کرد: “COVID-19 تغییرات آب و هوایی را متوقف نکرده است.”

و همانطور که الکساندر گلرت پاریس از UNFCCC توضیح داد:

“در حالی که کشورها ، مناطق ، شهرها و مشاغل برای اجرای سریع توافق نامه تغییرات آب و هوایی پاریس تلاش می کنند ، آنها باید از تمام نوآوری ها و فن آوری های ابتکاری و پیشرفته در دسترس استفاده کنند. بلاکچین می تواند به مشارکت ، شفافیت و تعامل بیشتر ذینفعان کمک کرده و به ایجاد اعتماد و راه حل های نوآورانه بیشتر در مبارزه با تغییر اقلیم کمک کند و منجر به اقدامات اقلیمی اصلاح شده، شود. “

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.