بانک مرکزی ایران می گوید از ارزهای دیجیتال استخراج شده می توان برای پرداخت واردات استفاده کرد

برای کاهش اثرات فلج کننده تحریم های اقتصادی، می توان از ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه واردات مانند مواد اولیه و الکترونیک استفاده کرد.

ایران در حال بررسی استفاده بالقوه از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای کاهش تأثیر مخرب تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط ایالات متحده، است.

طبق گزارشی از منبع اخبار اقتصادی انگلیسی Financial Tribune، بانک مرکزی ایران یا CBI به بانک ها و فروشگاه های فارکس دارای مجوز اجازه می دهد تا از ارزهای دیجیتال برای پرداخت واردات استفاده کنند.

تحت چارچوب نظارتی، ارزهای دیجیتال باید فقط از استخراج کنندگان مجاز ارزهای دیجیتال حاصل شود. این عملیات استخراج به طور رسمی توسط دولت ایران، به عنوان یک فعالیت صنعتی مجاز است و به اپراتورهایی نیاز دارد تا از وزارت صنعت و معدن مجوز بگیرند.

طبق گزارش Financial Tribune، دولت ایران مقرراتی را تصویب کرد که امکان استفاده قانونی از ارزهای دیجیتال برای واردات را در اکتبر سال 2020 فراهم کرد، مشروط بر اینکه استخراج‌کنندگان کوین‌های خود را مستقیماً به CBI بفروشند.

در ژانویه سال جاری، شهاب جوانمردی، عضو معدن و کشاورزی اتاق صنایع بازرگانی ایران یا ICCIMA، از دولت برای استفاده از ارزهای دیجیتال برای کمک به مقابله با مشکلات تجاری در یک فضای سخت ژئوپلیتیک حمایت کرد.

جوانمردی پیشنهاد ایجاد یک بازار مرکزی، مشابه بازار ثانویه فارکس را داد، که از طریق آن ارزهای دیجیتال استخراج شده به طور رسمی به شرکت های ایرانی که می خواهند مواد، ماشین آلات و کالاهای دیگر را وارد کنند، فروخته شود.

ساجد نیکپور، عضو کمیسیون ICCIMA برای ارتقا exports صادرات غیرنفتی، معتقد است اگر سود ارزهای دیجیتال برای اقتصاد ایران در بخش تجارت استفاده شود، می تواند با امکان واردات مواد اولیه، تولید داخلی را تسهیل کند.

نیک پور بر لزوم شفاف نگه داشتن چنین اقداماتی تأکید کرده است. همانطور که در سپتامبر 2020 گزارش شد، نمایندگان بخش خصوصی همچنین از CBI درخواست کرده اند که استفاده از بیت کوین برای پرداخت واردات خودرو در جزیره کیش را تأیید کند.

علی رغم تشویق مقامات، صنعت معدن ارزهای دیجیتال ایران چند سال آشفته بود. مزارع غیرقانونی به طور دسته جمعی تعطیل شده اند و مقامات محلی بخش معدن را به دلیل قطع برق در ماه ژانویه سال جاری مورد سرزنش قرار دادند، كه در آن زمان كارشناسان آن را به عنوان استراتژی نادرست و حمله به مزارع ارزیابی كردند.

 

منبع: cointelegraph

برچسب‌ها

لینک مطلب:

کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پر بازدید

.